YouTube on nykypäivän televisio. Väite pätee monilta osin, mutta erityisesti markkinoinnissa: audiovisuaalinen mainonta oli pitkään television yksinoikeus, joitain leffateatterissa ennen esitystä näytettäviä mainoksia lukuun ottamatta. Mainosten kohderyhmäkattavuutta pystyttiin arvioimaan, ja löyhästi seuraamaan kanavien profiilien ja ohjelmien kautta.

Jos yrityksen mainos esitettiin Jyrki-ohjelman keskellä, oli selvää, että sen näki valtaosa Suomen 15–25-vuotiaista. Kauniiden ja rohkeiden aikana suurin kohderyhmä oli puolestaan yli 50-vuotiaat naiset, ja mainokset suunnattiin pääasiassa heille. TV-mainonta oli selkeää ja suoraviivaista. Tuotantoyhtiöt ja TV-kanavat hykertelivät, kun bisnes kasvoi ja kukoisti.

Sitten tuli internet ja muutti pelikentän totaalisesti. Aikaan ennen YouTubea mainoksia esitettiin eri medioiden sivuilla ennen uutisvideoita, nettipelien latausikkunassa ja niissä tuhansissa pop-up-ikkunoissa, jotka elivät kulta-aikaansa vielä 2000-luvun alussa (onneksi niistä ollaan jo sentään päästy eroon).


Kukapa haluaisi maksaa turhasta?

YouTube, tuo uraauurtava videopalvelu, on nykypäivän de facto -mainosalusta audiovisuaaliselle materiaalille. Kun aikaisemmin mainosmyyjät käyttivät korulauseissaan termejä ”kokonaispeitto” ja ”prime time”, nykyään mainostajat tarkastelevat konversioita, impressioita, liidejä ja klikkejä. Data ei valehtele: jos nettimainoskampanja ei tehoa, se ei tuo kohdesivulle kävijöitä. Tai kuten alalla sanotaan, mainos ei generoi trafiikkia.

Näyttö- ja klikkipohjainen hinnoittelu on ollut jo vuosia arkipäivää kaikessa internetmainonnassa, oli kyse sitten Googlen sponsoroiduista linkeistä tai Facebook-mainoksista, mutta YouTuben TrueView-konsepti on kehittänyt hinnoittelumallia entistä enemmän mainostajan kukkarolle sopivaksi. Jo vuonna 2010 julkaistun TrueView-formaatin idea on, että mainostaja maksaa vain siitä, kun mainosta oikeasti katsotaan tai sitä klikataan. 

Kilpailu yritysten rahasta on kiivaampaa kuin koskaan ja YouTube-markkinointi onkin kisassa vahvoilla TrueViewin ansiosta. Jokainen mainostaja haluaa rahoillensa mahdollisimman paljon hyötyä ja sitä YouTube pystyy tarjoamaan ehkä media-alustoista parhaiten; jokaisen budjetoidun sentin tiedetään tuoneen trafiikkia tai klikkejä, kun kuukausittainen mainoslasku tulee.


Yhtälö, jossa on kolme voittajaa

Miksi Google ylipäätään tarjoaa YouTuben kautta puoli-ilmaista mainostilaa, jonka tuottavuutta ei voida etukäteen kunnolla arvottaa? Siksi, koska se voi.

Googlella on nettimainonnassa käytännössä monopoliasema. Sillä on varaa myydä mainostilaa näennäisesti ”omalla riskillään”, vaikka todellisuudessa TrueView-mainonta on kultakaivos myös Googlelle. YouTuben loputtomaan tarjontaan lisätään tunneittain lisää materiaalia joka minuutti ja jokainen video on myös potentiaalinen mainosalusta Googlelle. 

TrueViewin ansiosta markkinointiyhtälössä on kolme voittajaa: On mainostaja, joka pystyy kohdentamaan YouTube-kampanjansa tarkoin ja tehokkaasti. On käyttäjä, joka näkee enemmän itselleen relevanttia mainossisältöä. Ja sitten on tietysti Google, joka tahkoaa tällä kaikella kasoittain rahaa.

TrueView-mainoksia on kahdenlaisia: niin sanottuja in-stream-mainoksia ja ”discovery ads” -mainoksia. In-stream-mainokset ovat niitä videomainoksia, joita näytetään videoiden alussa tai keskellä tavallisille YouTuben käyttäjille. Pidemmät mainokset voi kelata yli tietyn sekuntimäärän jälkeen, mutta lyhyemmät, alle 10 sekunnin videot näytetään kokonaisuudessaan ennen varsinaisen videosisällön toistoa.

Jälkimmäinen TrueView-mainostyyppi toimii pikemminkin Google Adsin tavoin: kun käyttäjä etsii videosisältöjä tietyillä hakusanoilla, discovery ads -buustatut videot nousevat hakutuloksissa ensimmäisiksi. Aikaisemmin discovery adsit tunnettiin Google Adsissa in-display-mainoksina. Tässä mainostyypissä mainostaja maksaa ainoastaan silloin, kun video klikataan auki hakutuloksista.



Miksi TrueView-mainoskampanja kannattaa?

Koska YouTube on osa Googlea, myös TrueView-mainoskampanjat luodaan suoraan Google Adsissa. Muiden Google-mainosten tapaan myös videomainoksiin voidaan määritellä kohdeyleisöt, esitysajat ja -alueet, klikkikohtaiset budjetit ja niin edelleen. Youtube-mainoskampanjoita voi monitoroida ja muokata kuten teksti- tai kuvamainoksiakin, ja myös budjettia voi nostaa vaikka kesken aktiivisen kampanjan.

TrueView-mainokselle itsessään ei ole asetettu Googlen tai YouTuben puolesta sen kummemmin mitään muotoiluohjeita, kunhan sisältö itsessään on videopalvelun käyttöehtojen ja Suomen lainsäädännön mukaista. Ainoa varsinainen tekninen kriteeri videolle on, että se tulee hostata YouTubessa.

Ammattimaisten videoiden luominen ei ole koskaan ollut yhtä helppoa ja halpaa kuin mitä se on tänä päivänä. Jo älypuhelimen kameralla saa luotua uskottavia mainoskampanjoita, ja useimmista läppäreistä löytyy sisäänrakennettuna perustason editointiohjelma. Elämme user-created content -maailmassa, jossa viesti on tärkeämpää kuin muoto, missä se toimitetaan. Käsivaralla kuvattu kännykkävideo voi toimia mainoksena paremmin kuin kalliissa mainostoimistossa tuotettu, sliipattu video.

Oman kohderyhmän paras mahdollinen tavoittaminen on haaste jokaiselle mainostajalle ja tähän ongelmaan YouTuben TrueView on keksinyt helppokäyttöisen ja edullisen ratkaisun.

Somepalvelut.fi