Facebook-markkinointi on tätä päivää

Me suomalaiset olemme tunnetusti sellaisia, että emme lämpene liian suorista myyntipuheista saatika “tyrkyttämisestä” silmille pomppaavien, vilkkuvien mainosten muodossa. Me haluamme tutustua tuotteeseen itse ja tehdä ostopäätöksemme rauhassa. Myynti ja markkinointi on aina kulkenut käsi kädessä ja niin kulkee edelleen, vaikka väylät tavoittaa asiakkaat ovatkin muuttuneet. Tänä päivänä puhutaan mediaähkystä – ilmiöstä, jossa asiakas yritetään epätoivoisesti saada juuri oman yrityksen mainonnan pariin. Myös monien yritysten Facebook-markkinointi näyttää valitettavasti tältä.

Kun televisio-ohjelmien mainokset onnistuu sivuuttaa kelaamalla, radiomainokset kanavaa kääntämällä ja bannerimainonta estetään mainostenesto-ohjelmilla, on syytä kysyä: kuinka tehdä mainontaa, joka aidosti tavoittaa kohteensa?

Vastaus: on mentävä sinne missä kuluttajakin on – eli sosiaaliseen mediaan. Facebook-markkinointi, Instagram-markkinointi ja muu digimarkkinointi on kuuminta nykyaikaa.

Some pääsee sisään ihmisen arkeen siinä missä perinteinen media sivuutetaan. Sosiaalinen media on suurimmalle osalle ihmistä osa jokapäiväistä arkea. Katsotaanpa hiukan tilastoja:

Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2018 sosiaalista mediaa käytti 16-89 -vuotiaista suomalaisista peräti 61 prosenttia. Kun tarkastellaan käyttöastetta ikäryhmittäin 16-34 -vuotiaista yli 80 prosenttia käyttää sosiaalista mediaa. Myös 45-54 -vuotiaiden käyttöaste on noussut vuoden 2018 aikana 71 prosenttiin. Facebook-markkinointi todellakin löytää kuluttajansa, eikä pelkästään siitä nuorimmasta ikäluokasta.

Sosiaalista mediaa ei pidetä ainoastaan vapaa-ajan viettopaikkana: tilastojen mukaan 35-44 -vuotiaista käyttäjistä jopa 40 prosenttia hyödyntää sosiaalisen median kanavia ammattiin tai liiketoimintaan liittyen. Tutkimuksissa ilmeni, että 20 prosenttia yhteisöpalvelujen käyttäjistä käyttää sosiaalista mediaa yritysten, brändien, tuotteiden tai palvelujen seuraamiseen. Tilastotietoon nojaten, voi siis sanoa, että esimerkiksi Facebook-markkinointi, ja muu somemarkkinointion enemmän kuin sallittua – sitä suorastaan odotetaan!

Sosiaalisen median kanavia on kuitenkin monia – kuinka valita niistä se oikea?

Kaikista sosiaalisen median kanavista Facebook on ylivoimaisesti suosituin, sillä sen käyttäjämäärä on yli 2 miljardia. Joka neljäs maapallon asukas on läsnä Facebookissa! Tämä ei jätä paljon arvailujen varaan, kun mietitään mihin kanavaan on tehokkainta panostaa.

Facebook-markkinointi kuluttajaa lähestyttäessä

Yksi asia on selvä: tunne kuluttajasi. Jos haluat päästä mainoksellasi kaikkien suodattimien läpi, on siihen löydettävä keinot. Kuluttajatutkimuksissa on todettu, että kuluttajat luottavat toisiin kuluttajiin enemmän kuin asiantuntijoihin. Sosiaalisessa mediassa esiintyvän Facebook-mainoksen ei ole syytä olla mainos sanan stereotypisessä konnotaatiossa. Jotta Facebook-mainos menee läpi, sen tulee olla jotain aivan muuta – jotain sellaista, joka halutaan lukea ja jota halutaan jakaa eteenpäin. Facebook-markkinointi onkin parasta juuri kuluttajat ensisijaisena mielessä pitäen.

Koska me emme ole ainoita, jotka ovat tiedostaneet markkinoinnin tavoittavuusongelman, on kiistatonta, että myös sosiaalisessa mediassa käyttäjien huomiosta on kilpailemassa moni muukin toimija. Viime aikoina on käyty vilkaista keskustelua Facebookin uusista linjauksista, joiden tuloksena yritysten orgaanisen näkyvyyden on todettu laskeneen. Facebook on ottanut suunnakseen suosia henkilöiden välistä vuorovaikutusta ja tämä on puolestaan hyvä tieto meille, sillä käytännössä tämä tarkoittaa seuraavaa: yritykset, jotka tavoittavat orgaanisia julkaisujen tykkäyksiä, eli tykkäyksiä, joiden näkyvyyteen ei ole käytetty rahaa, ovat nostaneet näkyvyyttään Facebookin algoritmissa. Kaikkien eniten algoritmin on todettu suosivan niitä, joiden postauksia käyttäjät jakavat.

Lyhyesti ja ytimekkäästi ilmaistuna: Facebook-postaukset, jotka lähtevät leviämään viraalina käyttäjältä käyttäjälle tuottavat eniten myyntiä. Viraalina leviävien postauksien seurauksena myös alkuperäisen sivun tykkäykset kasvavat, joka puolestaan suurentaa entisestään sivun orgaanista näkyvyyttä. Sen lisäksi, että viraaleiksi hiteiksi päätyneet postaukset nostavat yrityksen orgaanista näkyvyyttä, se on myös maksutonta!

Kuinka tehdä onnistunutta Facebook-markkinointia ja viraalimarkkinointia?

Muista vanha kunnon 80/20 -sääntö, joka pätee myös somemarkkinointiin. Kun 80 prosenttia sisällöstä keskittyy asiaan, myös 20 prosenttia markkinointisisältöä siedetään. Keskity siis siihen mikä kiinnostaa kuluttajaa ja mainosta kevyellä kädellä asian sivussa.

Toimiva esimerkki viraalimainonnasta on ehdottomasti Jounin Kaupan Sampo Kaulanen:

Kuinka moni rehellisesti voi sanoa olevansa kiinnostunut K-kaupasta keskellä Äkäslompolon kylää?

Vastaus: Noh…ehkä naapurin Eini-mummo.

Entä kuinka moni on valmis jakamaan K-kaupan mainoksen keskellä Äkäslompolon kylää omalla Facebook seinällään?

Vastaus: Ei kukaan koska naapurin Eini ei osaa käyttää Facebookkia.

Entä kuinka moni voi sanoa olevansa kiinnostunut K-kaupasta keskellä Äkäslompolon kylää, joka jakaa arvonnoissaan kassillisen riihikuivaa rahaa?!

Vastaus: KAIKKI! Kaiken lisäksi rahaa jakaa IHMINEN – ihan oikea ihminen, jolla on kasvot, nimi, vaimo, perhe ja sydän paikallaan! Niin ja sen ihmisen voi hyvällä tuurilla päästä näkemään samalla kun käy vierailemassa ihan tavallisessa K-kaupassa keskellä Äkäslompolon kylää. Ei varmaan tarvitse edes kysyä kuinka moni on valmis jakamaan kyseisen ihmisen mainoksen omalla seinällään?

Entäpä sitten koko kansan tuntema Keskisen Vesa? Vesa, jonka silmäpusseista jaettu kuva on kiertänyt lukuisilla Facebook seinillä huvittamassa ihmisten arkea. Samalla Vesa kertoi kuulumiset yrityksensä Tuurin kyläkaupan laajentumisesta. Facebook-markkinointi oli siis enemmänkin kuin onnistunutta. Fiksu mies – vai mitä?

Ihmistä kiinnostaa aidot tarinat. Hän haluaa tietää ihmisen, joka on tuotteen tai palvelun takana. Jos ihminen tuotteen takana herättää sympatiaa ja on samaistuttava, häneen sitoudutaan henkisesti. Häntä halutaan tukea ja hänen tuotteitaan halutaan ostaa.

Tiesitkö, että Aki Palsanmäki oli lähellä lopettaa koko huutokauppauransa ennen, kun lupautui mukaan TV-ohjelmaan? Huutokauppakeisareihin mukaan lähteminen oli vakavasti jo lopettamista suunnittelevalle yrittäjälle ainoa mahdollinen vaihtoehto. Ohjelman jälkeen huutokauppa lähti suorastaan räjähdykselliseen nousuun! Aki Palsanmäki palkittiin vuoden 2014 parhaan esiintyjän Kultaisella Venlalla. Palkinto myönnettiin yleisöäänestyksellä. Perustelut ovat yksinkertaiset: koska hän on ihan tavallinen ihminen – ihan niin kun me muutkin.

Aina ei tarvitse kuitenkaan laittaa itseään likoon. Joskus riittää, että olet ajan hermoilla ja osut oikeaan ilmiöön. Hyvänä esimerkkinä tästä kerrottakoon suomalaisesta yrityksestä, joka päätti valmistaa internet-meemeissä esiintyneet aurinkolasit ihan oikeasti. Homma levisi suorastaan käsistä: pienellä pohjanmaalaisella yrityksellä on edelleen maailmanlaajuisia Google -hakuja yli 30 tuhatta joka kuukausi!

Vinkkejä, joilla Facebook-markkinointi saadaan tuottamaan:

1. Kuten aiemmin sanottu, ymmärrä yleisöäsi.

Et voi markkinoida tehokkaasti sosiaalisessa mediassa, ellet tunne kohdeyleisöäsi. Tästä aiheesta on puhuttu ennenkin, mutta sen tärkeyttä ei voi ylipainottaa. Facebook-markkinointi toimii vain silloin, kun kuluttajat haluavat aidosti lukea julkaisujasi. Tarkkaan mietitty ja asiakasryhmään kohdennettu Facebook-mainos, joka on asiasisältöinen ja käyttäjiä kiinnostava, on yleensä parempi, kuin runsaalla rahamäärällä spämmätty, tuottamalla tuotettu mainos. Kuluttajat eivät ole tyhmiä, he näkevät huonot markkinointiyritykset.

2. Pidä sisältö aiheessa

Vaikka Facebook-markkinoinnin kirjoittamattomat ohjeet eivät kiellä kekseliäitä mainostempauksia, kannattaa Facebook-markkinointi pitää muun sisällön kanssa yhtenäisenä. Näin saat myös mainoksesi näyttämään vähemmän mainoksilta, ja kuluttajat luottamaan julkaisuihisi parhaiten.

Vaikka kuulostaisi hyvältä idealta markkinoida sivuasi arpomalla 5000€:n liput Karibian-risteilylle joka viikko, se ei välttämättä ole sitä. Facebook-mainos, jota ihmiset klikkaavat saadakseen itselleen mahdollisuuden päästä matkalle, ei todellakaan takaa kiinnostusta itse tuotteeseen. Facebook-sisältö pitää olla kohdennettuna oikealle yleisölle, vaikkakin suositut postaukset nostattavat sivustosi orgaanista näkyvyyttä huomattavan paljon.

3. Tiedä oikea aika postausten ja markkinoinnin tekemiseen

Jotta Facebook-markkinointisi olisi mahdollisimman tehokasta, tulee mainokset optimoida julkaistaviksi oikeaan aikaan.  Facebookista löytyy paljon datatietoa potentiaalisesta asiakasryhmästäsi, joten voit tarkkailla aikoja, jolloin Facebookissa on eniten aktiivisuutta. Julkaisut kannattaakin ajoittaa tunneille, joilla potentiaalisilla asiakkaillasi on hetki vapaata aikaa selata Facebookkia.

4.    Jaa kunnon sisältöä.

Kuten muutkaan lajit, ei myöskään Facebook-markkinointi poikkea kultaisesta säännöstä. Sisältö on kuningas. Kirjoita jatkuvasti lukijoita kiinnostavaa sisältöä, kuvaa ja jaa videoita, sekä järjestä hauskoja kisoja, joilla saat käyttäjät oikeasti aktivoitumaan.

Haluat varmasti, että seuraajasi tulevat Facebook-sivuillesi päivittäin ja ottavat kantaa asioihin. Käyttäjien sitouttaminen on elintärkeää. Facebook-markkinointi voi olla erittäin kustannustehokasta, se vaan vaatii paljon myös muuta sisältöä toimiakseen kuin rakettimoottori yrityksesi markkinointistrategiaan.

5. Kyllästyttääkö kylmäsoitot? Facebook-markkinointi voi auttaa monella tapaa!

Vaikka markkinoinnilla voidaan tehdä paljon, ei myynnistä ole syytä kuitenkaan luopua kokonaan. Ilman myyntiä osa ostopäätöksistä jää roikkumaan, eikä ajaudu maaliin. Mutta kuinka paljon helpompaa on vedota ostajaan, joka on itse ehtinyt jo tutustumaan tuotteeseesi ja suunnittelemaan sen ostamista?

Anna meille sähköpostiosoitteesi tai puhelinnumerosi niin olemme sinuun yhteydessä. Tarjouspyyntö sekä konsultointi yrityksellesi tai blogillesi on aina täysin ilmaista eikä se sitouta ostopäätökseen.
Vain jos haluat että soitamme sinulle, ei pakollinen!

Facebook tarjoaa myös tähän oivallisen ratkaisun, nimittäin liidien keruun. Liidien kerääminen onnistuu vaihdantakaupalla: kun annat jotain – saat jotain. Mikä vetoaa juuri sinun kohderyhmäsi kuluttajaan? Kiinnostaako häntä hauskat nettitestit vai kenties oppaat oman yritystoiminnan tueksi? Kiinnitä asiakkaasi huomio, anna hänelle paljon ja pyydä takaisin vähän: hänen yhteystietonsa. Kun sitten tartut puhelimeen tai näpytät hänelle sähköpostin, on hän ehtinyt Facebook-markkinointistrategiasi perusteella jo luomaan sinusta positiivisen mielikuvan ja tutustumaan sinuun yrityksenä. Maaliviiva häämöttää jo horisontissa!