Maksimoi tavoittavuus, minimoi vaiva – automatisoi sosiaalisen median markkinointi

Automatisoi sosiaalisen median markkinointi jo tänään!

Enää ei tarvitse vakuuttaa yhdellekään yrittäjälle, kuinka tärkeä osa sosiaalinen media on yrityksen brändille ja markkina-arvolle. Sen sijaan digimarkkinointi elää vaihetta, jossa alati etsitään uusia ja tehokkaampia tapoja tavoittaa kohderyhmät yhä tarkemmin. Jos vielä viisi vuotta sitten sivutykkäykset ja klikkaukset olivat lukuja, joilla lähinnä buustattiin yritysten itsetuntoa näennäisesti, nyt tekoäly osaa seuloa kaikesta sosiaalisen median interaktiosta (kommentit, tykkäykset, reagoinnit, mainosten näyttöaika ja niin edelleen) tärkeää dataa markkinointitarkoituksiin.

Automatisoidussa digimarkkinoinnissa yhdistyvät eri alustojen keräämä käyttäjädata, räätälöidyt toimintapolut sekä hallinnoitu, keskitetty somemarkkinointi ja -julkaisutoiminta. Automaatiota voi hyödyntää muun muassa asiakashankintaan, jatkomarkkinointiin, tiedottamiseen tai vaikkapa palautteen keräämiseen. Toimivien automatisaatioiden kehittäminen vaatii aikaa ja suunnittelua, mutta suuria rahasummia ei välttämättä tarvita.

Automatisoidun digimarkkinointiviestinnän perusperiaatteet

Digi- ja somemarkkinoinnissa viesti, tässä tapauksessa mainos tai tarjous, halutaan saada mahdollisimman monelle kohderyhmän edustajalle mahdollisimman pienellä vaivalla. Jos halutaan tuloksia, viesti tulee lähettää suurelle ihmismassalle. Kasvottoman spämmäämisen sijaan automaatiotyökaluilla markkinointiviestit voidaan räätälöidä vastaanottajalle sopivaksi ilman copywritereiden armeijaa.

Lähestytään asiaa fiktiivisen esimerkin kautta: Tuukan Tekokukka Oy luo Facebookiin mainoskampanjan ja seuraa eri linkkien ja painikkeiden toimivuutta käytännössä. Yrityksentoimitusjohtaja huomaa, että 35–44-vuotiaat naiset sitoutuvat selkeästi eniten mainoksiin, joten seuraavan mainoskampanjan hän suuntaakin tuolle kohderyhmälle, tavoitteenaan lisätä mainosklikkauksia ja sitä myöten yrityksen nettisivujen kävijämäärää. Tuukan Tekokukka Oy:n kotisivuille lisätään ”liity postituslistalle” -osio, jonka myötä sähköpostiosoitteensa syöttävä asiakas saa 10 % alennuskupongin liikkeseen.

Tässä vaiheessa Tuukan Tekokukka Oy:ssä tiedetään, mikä on yrityksen selkeästi isoin kohderyhmä ja he voivat suunnitella markkinointiviestinsä sen mukaan. Postituslistan ansiosta yritys saa kerättyä itselleen sähköpostiosoitteita markkinointitarkoituksia varten (kunhan tämä ilmoitetaan asiakkaalle postituslistalle liittymisen yhteydessä), ja asiakashankinta helpottuu. Erilaisten sähköpostisovellusten avulla Tuukan Tekokukka Oy pystyy lähettämään jatkossa kohdennettuja viestejä ihmisille, joihin somemarkkinointi on jo todetusti tehonnut ja jotka ovat kiinnostuneet yrityksen tuotteista. Yritys on luonut hyvän pohjan tehokasta digimarkkinointia varten.


Sinusta(kin) kerätään enemmän kävijätietoja kuin luulitkaan

Jatketaanpa esimerkkitapausta: Ainoa varsinainen markkinoinnin automatisointi tähän mennessä on tapahtunut Facebookin mainoskampanjassa, mutta Tuukan Tekokukka Oy:n sivuston evästeiden ja erilaisten ”trackereiden” ansiosta yritys näkee kävijädatasta, mille sivulle asiakkaat ovat useimmiten päätyneet, kauanko he ovat sivustolla viipyneet ja ennen kaikkea sen, millä sivulla kävijät olivat, kun he liittyivät postituslistalle – mikä oli se ratkaiseva syy, tarjous tai tuote, mikä sai asiakkaan antamaan yritykselle sähköpostiosoitteensa, 10 % alennuskoodi toki
mielessään?

Nyt aletaan lähestymään automaation syvää päätä; koska Tuukan Tekokukka Oy hyödyntää sivustollaan kävijätiedojen seurantaa, se voi luoda halutessaan useita alakategorioita sähköpostilistalle, jolloin oikea henkilö lisätään aina juuri oikealle listalle. Jos tämä kuulostaa monimutkaiselta, sitä se ei ole. Kun mirkkumeikalainen@sahkoposti.fi liittyi postituslistalle punaisiin tekoruusuihin keskittyvältä tuotesivuilta, tekoäly ”korvamerkitsee” tuon osoitteen niin, että todennäköisimmin tämä kyseinen asiakas pitää enemmän punaisista tekokukista tai ruusuista.

Seuraavan kerran, kun Tuukan Tekokukka Oy lisää valikoimiinsa punaisia tekokukkia tai tekoruusuja, mirkkumeikalainen@sahkoposti.fi on yksi potentiaalisista markkinoinnin kohteista. Muun muassa Mailchimp- ja ActiveCampaign-nimisillä sovelluksilla tämänkaltaisten digimarkkinointikampanjoiden toteuttaminen onnistuu helposti ja halvalla – pienikokoiset yritykset pärjäävät Mailchimpin ilmaisversiolla sangen pitkälle. ActiveCampaign puolestaan on ”all in one” -tyylinen digimarkkinointiratkaisu, joka pitää sisällään sähköpostimarkkinoinnin lisäksi muun muassa asiakastietojärjestelmän (CRM) sekä sivuanalyysityökaluja.

Automaatio ei ole pelkkää myymistä

Somemarkkinoinnin automatisointi ei tarkoita aina pelkästään myymistä, asiakashankintaa ja mainostamista, vaan sitä voi hyödyntää vaikka tavalliseen sidosryhmäviestintään tai PR:ään. Tekoäly mahdollistaa valtavasti datan erilaisia käyttötarkoituksia, mutta nykyisen teknologian ansiosta pystytään myös hallinnoimaan somepäivityksien julkaisua ja kattavuutta, alustasta riippumatta. Hootsuiten tapaiset palvelut kasvattavatkin jatkuvasti suosiotaan, sillä asiakasryhmien tunnistaminen eri sosiaalisen median palveluissa on paljon helpompaa kuin vielä muutamia vuosia sitten.

Tuukan Tekokukka Oy:n on syytä panostaa erityisesti Facebook-markkinointiin, sillä heidän pääkohderyhmänsä, 35–44-vuotiaat naiset, tavoittaa parhaiten juuri Facebookissa. Venlan Verkkosivut Oy puolestaan tavoittelee selkeästi nuorempaa yleisöä markkinointiviesteilleen: he haluavat tavoittaa sen nuoren ”app-ikäpolven”, joka ajattelee asioita visuaalisuuden jakäytännöllisyyden kautta. Tähän tarkoitukseen Instagram, Twitter ja jopa Snapchat ovat kaikki parempia vaihtoehtoja kuin ”vanhusten valtaama” Facebook.

Monikanavaista sosiaalisen median viestintää harjoittavan Venlan Verkkosivut Oy:n kannattaakin käyttää automatisoituun somemarkkinointiin suunniteltuja työkaluja. Alansa markkinajohtaja, edellämainittu Hootsuite mahdollistaa synkronoidun julkaisutoiminnan useassa sosiaalisen median palvelussa samanaikaisesti. Tällöin työntekijän ei tarvitse julkaista samaa viestiä jokaiseen alustaan erikseen, ja julkaisujen aikatauluttaminen on helpompaa. Hootsuiten pahin kilpailija Spreadfast tarjoaa Hootsuiten tapoin integroinnin Facebookin, Twitterin, Instagramin, YouTuben ja Linkedinin kesken.

Mihin automaatiota tarvitaan vuonna 2019?

Melkeinpä jokaisesta suuresta ja keskisuuresta yrityksestä löytyy jonkinlainen somemarkkinointiekspertti ja työelämän ulkopuolelta heitä löytyy vielä enemmän. Työn ammattinimike vaihtelee sisältökoordinaattorista digital marketing strategistiin, mutta näillä ammattilaisilla on käytännössä vain yksi päätehtävä: ylläpitää sosiaalisen median tilejä siten, että se tuottaisi mahdollisimman paljon rahaa yrityksille.

Somemarkkinointiluennoilla puhutaan usein algoritmeista, sovellusten ja palveluiden tekoälystä, tykkäysten ja kommentoinnin merkityksestä ja siitä, minkälaista sisältöä kannattaa mihinkin kellonaikaan julkaista. Näitä asioita digimarkkinoinnin ammattilaiset ovat kertoneet yritysjohtajille jo vuosien ajan, joten miksi tänä päivänä, juuri, kun markkinointitiimi löysi riveihinsä kaksi uutta alustaspesialistia, toiminta pitäisi automatisoida?

Ulkoisen markkinointiviestinnän ja mainonnan automaatiota on helppo perustella sillä, että ellei erillinen ohjelmisto lähettäisi kohdennettuja viestejä isolle vastaanottajajoukolle, sen joutuisi tekemään joku tai jotkut käsin. Sosiaalisen median sisältö, mitä sillä tässä yhteydessä tarkoitetaan on taas luovan työn hedelmää, jonka tarkoitus on parantaa yrityksen näkyvyyttä ja kiillottaa brändiä kuluttajien silmissä. On olemassa lukuisia somemarkkinoinnin huippuammattilaisia, jotka ovat täysin oman palkkansa ja statuksensa ansainneet, mutta karu tosiasia on se, että määrä on tätä nykyä laatua tärkeämpi tekijä somenäkyvyyden saamiseksi. On lisäksi syytä muistaa, että somemarkkinointi on samalla myös asiakashankintaa.

Jos Venlan Verkkosivut Oy ylläpitää Facebookia vain siksi, että ”Facebookissa on oltava”, ja julkaisee ehkä yhden tekstimuotoisen päivityksen kerran kuukaudessa, se ei tule ikinä saavuttamaan suurta somekattavuutta. Jos taas sivuille julkaistaan säännöllisesti, mieluiten kuvien tai videoiden kera, Facebookin algoritmit ja tekoäly nostavat yrityksen päivityksiä useammin ihmisten aikajanoille. Siksi on tärkeää luoda sosiaalisen median strategia – sekä taloudellisesti – että näkyvyyden takaamiseksi: useimmiten riittää, kunhan someen julkaistaan edes jotain ja joskus harvakseltaan sivustolle voi julkaista jotain erityistä. Tähän tarpeeseen automaatio soveltuukin parhaiten.

Vaikka sosiaalisen median pelisäännöt muuttuvatkin vuodesta toiseen, somen merkitys ei ole vähentynyt. Päinvastoin, somesta on tullut monen yrityksen pääasiallinen viestintäkanava, eivätkä suuretkaan yhtiöt enää arkaile käyttää erottuvaa äänensävyä omilla sometileillään. Digimarkkinoinnissa vallitsi liian pitkään harhaluulo, että Facebookissa ja Twitterissä kaiken yrityksen luoman sisällön kuuluisi olla neutraalia ja korrektia, mutta tosiasia on, että myös somemarkkinoinnin ja -viestinnän tulee näyttää ja kuulostaa siltä, mitä brändi on. Automaatiojärjestelmien käyttäminen ei muuta tätä tosiasiaa – ne ovat vain työkaluja, joiden avulla digimarkkinointi ja asiakashankinta helpottuvat huomattavasti.

1 vastaus artikkeliin “Maksimoi tavoittavuus, minimoi vaiva – automatisoi sosiaalisen median markkinointi

  1. Paluuviite: Yrityksen digimarkkinointistrategia toimivaksi » SomePalvelut

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *