Verkkokaupan perustamisen ABC – neljä askelta nettikauppiaaksi

Sanoivatpa vanhan liiton kaupparatsut mitä tahansa, kivijalkaliikkeiden aikakausi on ohi. On toki olemassa yhä kuluttajia, jotka haluavat tutustua tuotteeseen fyysisesti ennen ostopäätöstä, ja joidenkin tuotteiden kohdalla se on käytännössä välttämätöntä, mutta valtaosa ostoksista tehdään tätä nykyä verkossa. Ja miksipä ei tehtäisi – kotisohvalta käsin shoppaileminen vaan on mukavaa. Kun tuote tuodaan parhaassa tapauksessa kotiovelle asti, ei koko ostotapahtuma voisi olla vaivattomampi asiakkaalle.

Mikäli olet vielä kahden vaiheilla, haluatko viedä bisneksesi nettiin vai et, älä turhaan mieti pidempää: nettikauppa kannattaa aina. AINA.

Olemattomat varastointikulut, logistiikkaketjut, kansainvälisyys, pienet kiinteät kulut, loputtomat yksilöintimahdollisuudet, nopea reagointi muuttuviin trendeihin… Syitä yrityksen verkkokaupan perustamiseen on lukuisia. Puhumattakaan siitä, kuinka fyysisen toimitilan puutteesta säilyvät kulut säästyvät esimerkiksi markkinointiin; kuuntelepa joskus vaikka radiota parin tunnin ajan ja laske, kuinka monen yrityksen verkkokauppaa ja pääosin netissä toimivaa palvelua valtakunnallisissa medioissa mainostaa. Yhden käden sormet eivät riitä.

Jos ja kun jaksoit ensimmäiset kappaleet lukea tätä tekstiä, oletan, että vakuutuit, että verkkokauppa yritykselle on järkevä päätös. Hyvä niin, sillä nyt päästään itse aiheeseen.

WooCommerce, MyCashFlow, Shopify… Minkä palvelun valitsen?

Ensimmäinen askel nettikaupan perustamisessa on palveluntarjoajan valinta. Jos taitoa tai rahaa riittää, koko sivuston voi rakentaa itse täysin tyhjästä, mutta yhä useampi nettikauppa yritykselle perustetaan jonkin valmiin palvelun kautta. Jokaisessa palvelussa on omat hyvät ja huonot puolensa, joten vain yrittäjä itse tietää, mikä verkkokauppa-alusta hänen yritykselleen sopii.

SomePalveluiden nettikauppa-asiantuntijat auttavat mielellään sopivan palvelun valinnassa perustuen yrityksen tarjontaan, asiakaskuntaan ja markkina-alueeseen. Kattavan tiivistelmän meidän mielestämme kolmen parhaan verkkokauppa-alustan eroista löydät alta, mutta jos jokin mietityttää tai haluat meidän auttavan nettikaupan perustamisessa, ota yhtettä!

WooCommerce

WooCommerce on WordPressin käytetyin eCommerce-lisäosa, ja ehkä jopa lukumääräisesti maailman eniten käytetty verkkokauppapalvelu. Jos tilaat tuotteita verkkokaupoista useammin kuin kerran vuodessa joulun aikaan, olet todennäköisesti törmännyt sivustoon, joka käyttää WooCommercea alustanaan.

Verkkokauppa 2019 on visuaalinen, modulaarinen ja yksinkertainen, sekä käyttäjälle että sivuston ylläpitäjälle. WooCommerce on ennen kaikkea helppokäyttöinen, kuten koko WordPresskin on. Kannattaa kuitenkin muistaa, että se on ”vain” yksi lisäosa muiden WordPress-pluginien joukossa, eli se on täysin kolmannen osapuolen tekemä. Itsessään ilmainen WooCommerce on siitä huolimatta erittäin luotettava.

Suuret, globaalit toimijat eivät WooCommercea voi käytännössä käyttää, sillä avoimeen lähdekoodiin perustuvassa verkkokaupassa on liian isoja riskejä Amazonin tai eBayn kaltaisille jättiläisille. Pienen toimijan näkökulmasta WooCommerce on kuitenkin ehkä vaivattomin tapa perustaa nettikauppa yritykselle, mutta hieman koodipuolen osaamista se vaatii.

Shopify

Jos WooCommercen käyttöönottaminen vaatii hieman hermoja ja tunteja, Shopify on täysi vastakohta – toimivan verkkokaupan voi perustaa muutamassa minuutissa. Shopify on satojen tuhansien verkkokauppiaiden valinta ympäri maapalloa, sillä kuka tahansa saa aikaan visuaalisen verkkokaupan yritykselle, vaikka aiempaa kokemusta nettisivusuunnittelusta ei olisikaan.

Shopify ei ole ilmainen, mutta se on sitäkin monikäyttöisempi. Jäsenyystasoja on saatavilla erilaisia verkkokaupan koon ja liikevaihdon mukaan ja yrityksen nettikauppaan on saatavilla turvallisuustiimin seulan läpikäyneitä laajennuksia Shopifyn virallisesta App Storesta.

Jos haluaa verkkokauppansa ”kaikilla mausteilla”, Shopifyn korkeimmasta jäsenyystasosta saa pulittaa huimat 300 dollaria kuukaudessa. Maksutapoja on hyvin saatavilla jo matalammallakin tasolla ja asiakaspalvelu loistavaa.

MyCashFlow

Suomalaisen yrityksen verkkokaupan perustaminen suomalaiselle palveluntarjoajalle kuulostaa aika loogiselta. Siinä, missä kaksi aiemmin mainittua palvelua operoivat Pohjois-Amerikasta käsin, MyCashFlow on täysin sinivalkoinen verkkokauppa-alusta. Voit siis mennä takuuseen, että tämä palvelu tuntee kotimaan markkinat niin yrittäjän kuin asiakkaankin silmin paremmin kuin mikään ulkomaalainen palvelu.

MyCashFlow sopii kansainvälistymistäkin tavoittelevalle verkkokauppiaalle, sillä se on saatavilla yhteensä 18 eri kielellä. Palvelu on kaikin puolin moitteeton – tuotteiden lisääminen ja muokkaaminen käy helposti ja ulkoasua on vallan simppeliä muokata.

Palvelun kotimaisuus näkyy vaan valitettavasti MyCashFlow:n hinnassa: halvin kuukausihinta palvelulle on 49 euroa – ja arvonlisävero päälle. Suomalaisen yrityksen verkkokauppa on mahdollista toteuttaa miltei tuplasti halvemmallakin, mutta vahva ymmärrys Suomen markkinatalouden viitekehyksistä ja lakipykälistä on iso plussa, etenkin rajat ylittävässä verkkokaupassa.

Verkkokauppa yritykselle

Verkkokauppa-alusta valittu – mutta kenelle myyt?

Nyt, kun tekniset edellytykset yrityksen verkkokaupan avaamiseen on olemassa, voidaan keskittyä itse olennaiseen asiaan, eli siihen, miten ja mistä tulovirrat tulevat. Itse tuotehan voi olla kuinka timanttinen tahansa, mutta hyväkin bisnesidea voi kaikua kuuroille nettishoppareiden korville, mikäli markkinointiviestintä ei ole tavoittanut kohderyhmäänsä.

Verkkokaupat ja kivijalkaliikkeet ovat siltä osin samankaltaiset, että kumpikaan ei voi myydä kaikkea kaikille. Itse asiassa nettikaupat sortuvat ylitarjontaan useammin kuin fyysiset kaupat, sillä uusien tuotteiden lisääminen on vaan satoja kertoja helpompaa. Kivijalkaliikkeessä taas tila on aina kortilla ja sen lisäksi kauppiaan tulee alati miettiä liikkeen imagoa, ulkoasua ja houkuttelevuutta uusia tuotteita lanseeratessa.

Mieti siis tarkkaan, kuka, ketkä tai mitkä ovat tärkeimmät kohderyhmäsi. Kenelle tuotettasi ensisijaisesti myyt vaikuttaa olennaisesti markkinointiin, sivun designiin, brändin tone of voiceen, kuvitukseen ja jopa muihin tuotteisiin ja yrityksen arvomaailmaan. Me SomePalveluissa voimme auttaa sinua löytämään yrityksen verkkokaupan sisällöllisen ytimen ja ottamaan siitä maksimaalisen hyödyn irti.

Älä aliarvioi ensivaikutelman merkitystä

Olemme askeleessa kolme, joka onkin usein se vaikein: verkkokaupan ulkoasu. Parhaat verkkokaupat 2019 ovat sopivan riisuttuja, yksinkertaisia, lineaarisia ja responsiivisia. Syy nykyiseen verkkokauppatrendiin löytyy älypuhelimista. Yhä useampi selaa nettiä pääasiassa puhelimitse, joten jos verkkokauppasi skaalautuu tökerösti väärin puhelimen näytöllä ja käyttäjä joutuu jatkuvasti zoomailemaan edes takaisin vain navigoidakseen sivulta toiselle, voit unohtaa taloudellisen menestyksen.

Yrityksen verkkokaupan design on onnistunut silloin, kun A) nettikauppasi nimi jää mieleen, B) käyttäjä löytää maksimissaan kolmesti klikkaamalla haluamansa tuotteen tai edes selaamaan oikeaa tuotevalikoimaa, ja C) käyttökokemus on niin sulavaa, että heräteostosten tekeminen ei tyssää väärin sijoiteltujen painikkeiden tai epäloogisten linkkausten takia.

Toimivan verkkokaupan suunnittelu yritykselle on taitolaji, joka vaatii sekä bisnesälyä että taiteellista silmää. SomePalveluiden verkkokauppaeksperteillä yhdistyvät nämä molemmat ominaisuudet, joten pistä ihmeessä viestiä tulemaan, niin jutellaan aiheesta lisää.

Näpyti, näpyti, näpyti, näpyti…

Valitsitpa minkä verkkokauppa-alustan tahansa yrityksen nettikauppaa varten, olipa kohderyhmäsi mikä hyvänsä ja sivustosi ulkoasu kauniimpi kuin suomalainen kesäpäivä, ennen myynnin aloittamista istuma- ja sormilihakset joutuvat koettelemukseen. Jos myyt verkkokaupassasi yhtä tai kahta tuotetta parilla eri tuotevariaatiolla, tämä vaihe ei paljoa vaadi, mutta kun valikoimista löytyy kymmeniä, ellei satoja tuotteita, voimme vain suositella keittämään tarpeeksi paljon tarpeeksi vahvaa kahvia.

Yritykselle nettikauppa tietää yleensä vähemmän oheistyön määrää, mutta kaikkien tuotevariaatioiden listaaminen verkkokauppaan voi viedä tunteja. Niinkin yksinkertainen asia kuin t-paita ei ole verkkokaupan databasessa vain yksi rivi, ”t-paita”, vaan vaihtoehtoja piisaa: L-kokoinen sininen t-paita, L-kokoinen keltainen t-paita, M-kokoinen sininen t-paita ja niin edelleen.

Hyvä puoli on se, että kun valtaosa tuotevalikomasta on kerran syötetty, ei uusien yksittäisten tuotteiden lisääminen tunnu enää miltään. Mutta aikaavievää työtä tuotteiden lisääminen kuitenkin on, mutta onneksi SomePalvelut hoitaa senkin halutessasi puolestasi! Ota rohkeasti yhteyttä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *