Hakukoneoptimointi – Mitä, miksi, miten?

SomePalvelut SEO

Myyntiä ei tule ilman markkinointia, mutta ilman näkyvyyttä ei markkinoinnista tule mitään. Tämä on ikuinen ongelma monen pk-yrityksen arjessa. Tulot ovat tiukassa ja menot syynätään sentin tarkkuudella, jotta edes joitain euroja jäisi viivan alle. Onko hakukoneoptimointi ratkaisu?

Perinteinen mainonta, johon kuuluvat televisio, ulkomainonta, printtimedia ja radio, on menettänyt markkinaosuuttaan digitaalisille markkinointikanaville, kuten Facebookille ja Google Adsille. Suurimpana syynä on juurikin raha: yhden TV- tai lehtimainoksen hinnalla saa digimarkkinoinnilla aikaan moninkertaisesti enemmän trafiikkia nettisivuille. Ja mitä isompi trafiikki on, sitä isompi on potentiaalisten maksavien asiakkaiden pooli.

Digitaalinen mainonta on kustannustehokas ja sitä on helppo kohdentaa eri asiakasryhmille, mutta kuten kaikessa markkinoinnissa, raha ratkaisee myös digimaailmassa: mitä isompia summia mainostaja on valmis sijoittamaan, sitä enemmän nettinäkyvyyttä se myös saa. On siis täysin epärealistista kuvitella nousevansa Googlen hakutuloksissa jokainen kerta ykköseksi 20 euron kuukausibudjetilla, olipa ala tai hakusana oikeastaan mikä tahansa.

Maksettu mainonta on kuitenkin vain yksi tapa tuoda yritystä näkyviin internetissä. Hakukoneoptimointi, eli SEO (Search Engine Optimization) on hyvä keino parantaa asemiaan Googlen hakutuloslistauksessa. Ja mikä parasta, se on parhaassa tapauksessa täysin ilmaista.

Hakukoneoptimointi perustuu algoritmeihin

Hakukoneoptimointi on laaja termi, joka voi asianyhteydestä riippuen sisältää myös maksettua mainossisältöä. Monet yritykset tarjoavat erilaisia SEO-palveluita, mutta niiden hinta ei pelkästään perustu palveluihin upotettuihin mainoseuroihin, vaan puhtaasti työn määrään; hyvin toteutettu hakukoneoptimointi vaatii aikaa useita tunteja, jopa päiviä.

Tässä artikkelissa keskitytään vain ja ainoastaan hakukoneoptimoidun sisällön tuottamiseen, joka on juuri työläin SEO-tekniikka. Se on silti samalla ylivoimaisesti helpoin tapa pitää yrityksen digimarkkinointibudjetti minimissään, jopa nollissa.

Hakukoneoptimointiin on olemassa erilaisia oppaita ja ohjeistuksia, jotka ovat osittain ristiriitaisia keskenään. Netissä liikkuu myös paljon vanhentunutta tietoa, sillä hakukoneet päivittävät omia algoritmejään aika ajoin varmistaakseen, että hakutulosten kärjessä olisi aina kaikista olennaisimmat ja faktuaalisimmat lähteet.

2000-luvun alkupuolella oli vielä valitettavan yleistä, että aiheeseen täysin irrelevantit sivustot saattoivat olla korkeallakin hakutuloksissa vain siitä hyvästä, että ne oli ahdattu täyteen erilaisia hakusanoja ja niiden yhdistelmiä. Nykyään Google, Bing ja muut hakukoneet tunnistavat tämänkaltaiset aggressiiviset SEO-tekniikat melko tehokkaasti.


SEO:n kolme isoa O:ta: Oikea mitta, originaalisuus, oikeinkirjoitus

Hakukoneoptimoidun tekstisisällön osalta kuulee monenlaista teoriaa: tekstin pitää olla vähintään 500, 1000 tai 1500 sanaa pitkä, siinä tulee olla vähintään kahdeksan kappaletta, se ei saa sisältää puhekieltä, hakusanat tulee kirjoittaa täsmälleen perusmuodossaan ja niin edelleen. On totta, että Google suosii natiiveissa hakutuloksissa (=hakutuloksiset ilman maksettuja mainoksia) sivustoja, joissa julkaistaan säännöllisesti pitkiä tekstejä. Mutta mikä tahansa tekstisisältö ei kelpaa, vaan sisällön tulee olla täysin omaperäistä. Googlen botit tunnistavat toisesta lähteestä kopioidun tekstin nopeasti, mikä radikaalisti laskee sivun luotettavuutta.

Tekoäly on jopa niin kehittynyttä, että se pystyy suodattamaan sisältöjä oikeinkirjoituksen perusteella. Jos asiasisältönsä puolesta hyvä teksti vilisee yhdyssana- ja kirjoitusvirheitä, hakukoneet tulkitsevat sen herkästi epäluotettavaksi lähteeksi. Ei ole sattumaa, että suurimmat mediatalot ovat usein hakutuloksissa kärkipäässä. Hyvä nyrkkisääntö on, että jos teksti on luettavuudeltaan hyvä, sillä on paremmat mahdollisuudet sijoittua hakukoneluokituksessa paremmille sijoille.

Ylivoimaisesti suurinta keskustelua SEO-alan sisälläkin aiheuttaa tekstien optimaalinen mitta. Kaikki teoriat perustuvat kyllä johonkin faktapohjaan, mutta hakukoneiden alati muuttuvat käytännöt vaikeuttavat todellisen ”optimimitan” määrittämistä. 300 sanaa pidetään kuitenkin alalla tekstin de facto -minimimittana. Googlen virallinen kanta on, että tekstin pituudella ei ole oikeastaan lainkaan merkitystä, mutta käytännössä tilanne on toinen ­– pidemmässä tekstissä on helpompaa käyttää useampaa hakusanaa useampaan kertaan.

Know your audience – mieti hakusanasi tarkkaan

Jos yrittäjässä on vähänkään satusedän tai kirjailijan vikaa, pitkiäkin artikkeleita voi kirjoittaa melko vaivatta, vaikka viikon jokaisena päivänä. Se ei kuitenkaan riitä nettinäkyvyyden parantamiseksi, vaan kiinnostavan ja faktuaalisen tekstintuotannon lisäksi tarvitaan myös terve ripaus bisnesajattelua.

Ja nyt, hyvät lukijat, ollaan hakukoneoptimoidun sisällöntuotannon ytimessä.

Otetaanpa esimerkiksi täysin kuvitteellinen, jyväskyläläinen autokorjaamo ja sen täysin kuvitteellinen toimitusjohtaja Röhnönen. Suurikokoisessa kaupungissa riittää saman alan yrityksiä ja jotenkin pitäisi pystyä omaa firmaa tuomaan esiin paikallisille kuluttajille. Osa kilpailijoista mainostaa lehdissä ja radioissa, toisilla on jopa tienvarsimainoksia.

Röhnönen ei näe järkevänä sijoituksena maksaa tuhansia euroja lehtimainoskampanjasta, jonka konversiota ja tehoa on käytännössä mahdotonta seurata. Aikaansa seuraava Röhnönen näkeekin potentiaalia juuri digimarkkinoinnissa – netissähän nuoret aikuiset ovat, eivätkä kirjastojen lukusaleissa Keskisuomalaista lukemassa.

Röhnönen laittaa parikymppiä Facebook-mainontaan ja alkaa pitämään nettisivuillaan blogia korjaamoyrittäjän arjesta. Hän astuu potentiaalisen asiakkaan saappaisiin ja miettii, mitä hakusanoja hän käyttäisi, jos itse etsisi Jyväskylässä edullista ja luotettavaa huoltamoa. Röhnönen käyttää teksteissään sanapareja ”autokorjaamo-Jyväskylä”, ”huoltamo-Jyväskylä” ja vaikkapa ”moottorin huolto-Jyväskylä”, toki kontekstin ja kieliopin mukaisesti taivutettuina.


Röhnönen alkaa saamaan enemmän klikkejä kuin kilpailijansa. Ja vaikka alueen muut huoltamot saattavat saada enemmän iäkkäämpiä asiakkaita tavoitettua mainonnallaan, Röhnönen tietää, että sana hyvästä ja edullisesta palvelusta kulkee netissä ja kaveriporukoissa nopeampaa kuin alamäkeen pyöräilevä postinjakaja. Henkilökohtaisiin suosituksiin perustuva markkinointi on mainontakeinoista ehkä kaikista voimakkainta, jos sitä edes mainonnaksi voidaan edes nimittää.

Google on viisaampi kuin luulitkaan

Kuten Röhnösen esimerkissäkin tuli ilmi, hakutermit voivat esiintyä tekstissä luonnollisessa kieliasussa. Tarkemmin sanottuna niiden pitää esiintyä oikein taivutettuna, mikäli hakukoneoptimoidusta artikkelista haluaa saada kaiken irti. Hakukoneet tunnistavat jopa suomen kielten sanojen yleisimmät taivutusmuodot, joten heikomman hakukonenäkyvyyden pelossa ei kannata sortua keksimään mitä ihmeellisempiä lauseenrakenteita, jotta haluamansa termin saa ujutettua tekstiin perusmuodossa.

Google ja kumppanit tunnistavat myös, jos hakusanoja koitetaan silkan näkyvyyden vuoksi ahtaa tekstiin liikaa. Puhutaan niin sanotusta ”keyword stuffingista”, joka on yksi yleisimmistä syistä, miksi sivusto saa heikomman luottoluokituksen hakukoneiden silmissä. Näissä tilanteissa algoritmit päättelevät, että hakusanat eivät voi mitenkään esiintyä luontaisessa kontekstissa niin usein kuin niitä on tekstiin viljelty.

Kun olet päässyt tekstissä näin pitkälle, huomaat varmaan, että hakukoneoptimointi ei ole rakettitiedettä. Itse asiassa, hakukoneoptimoidun sisällön kirjoittaminen on pohjimmiltaan yksinkertaista – sehän on markkinointiteksti muiden joukossa, sen vaan voi esittää vaikka blogin muodossa, jos varsinaisten mainostekstien tai uutisten kirjoittaminen ei ole luontevaa.

Mitä siis jo odotat? Hakukoneoptimoi sivusi!

Hakukoneoptimoidun tekstin tuottaminen on tämän hetken markkinointikeinoista ehkä kaikista tasa-arvoisin – rahaa ei välttämättä tarvita lainkaan, ja mitä enemmän aikaa olet valmis siihen uhraamaan, sitä parempia tuloksia saat. Eikä sisällön tuottamiseen tarvita myyntimiehen taitoja, sen kun kerrot houkuttelevassa muodossa yrityksesi toiminnasta, tuotteestasi, asiakaskokemuksistasi, omasta yrittäjätarinastasi, käytännössä mistä tahansa yritykseen liittyvästä.

Kirjallinen viestintä ei vaan ole kaikkien ”juttu” ja siksi työ kannattaakin toisinaan ulkoistaa. Esimerkiksi SomePalvelut tarjoaa räätälöityjä sisältötekstipalveluita kaiken kokoisille yrityksille, eikä yrittäjän itse tarvitse huolehtia kirjoittamisesta. Ota yhteyttä vaikka jo tänään!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *