Yrityksesi somestrategia kuntoon

Somemarkkinointi on viime aikoina kasvanut erittäin kustannustehokkaaksi aseeksi markkinoinnin rintamalla. Sosiaalisen median strategia on yrityksen markkinoinnin kulmakiviä. Se on jatkuva prosessi, missä uuden luomisen kautta tuodaan yrityksen viestintää ja markkinointia esille sosiaalisen median julkaisujen kautta. 

Some on kehittynyt noin kymmenen vuoden aikana ällistyttävän nopeasti. Vielä muutama vuosi sitten riitti, että yritys julkaisi pari kertaa viikossa sosiaalisen median alustoillensa sisältöä, saaden tuloksia ilman sen kummempia strategioita tai suunnitelmia. Kunhan jonkinlaista sisältöä julkaisi, oli etulyöntiasemassa yli 80 % kilpailevista yrityksistä.

Nykyään kuitenkin lähes jokaisella yrityksellä on jonkinlainen sosiaalisen median strategia, ja kilpailu somen kentillä7 on suorastaan veristä. Lukuisat yritykset käyttävät hyötyyn nähden aivan liikaa rahaa Google-mainontaan ja sosiaalisen median epäorgaanisen kasvun ostamiseen. Sosiaalisen median taidokas käyttö on elintärkeää myynnin kasvua tavoittelevalle yritykselle.

SomePalvelut haluaa tarjota yrityksellesi työkalut voitokkaan sosiaalisen median strategian luomiseen edullisesti ja 100 %:sti asiakaslähtöisesti. Tässä kirjoituksessa haluammekin avata viisi elintärkeää pointtia toimivan somestrategian luomiseksi.

1. Luo selkeät tavoitteet sosiaalisen median markkinointiisi

Somemarkkinointi on tehokasta, kun se on suunniteltu hyvin. Jotta voit tarkkailla ja vertailla tuloksiasi sekä markkinointikampanjoidesi tuottoa tehokkaasti, tulee aivan ensimmäisenä luoda kristallinkirkkaat tavoitteet, joita somestrategialtasi odotat. Sinun tulisi tietää, kuinka suurta kattavuutta julkaisuillesi haluat, ja kuinka suuri osa sitoutuu julkaisuihin tai klikkaa niissä olevia linkkejä sivuillesi.

Maalien saavuttamista somessa voit seurata lukuisilla erilaisilla mittareilla, jota sosiaalisen median palvelut tarjoavat. Pelkkä tykkäysten, seurausten tai jakamisten tarkkailu ei yleensä riitä, sillä yrityksesi ei todellisuudessa saa virtuaalisesta peukusta juuri ollenkaan oikeaa lisäarvoa. Sosiaalisessa mediassa käyttäjien interaktiivisuus ja sitoutuminen on tärkeintä. Sosiaalisen median markkinoinnin tavoitteet tulisi olla sovussa yrityksesi muidenkin markkinointilinjausten kanssa, jotta tulosten vertailu on helppoa.

2. Määritä kohdeyleisösi

Some tarjoaa erittäin paljon laadukasta dataa käyttäjistään, ja jokaisen somemarkkinointia harjoittavan tulisi käyttää tätä hyväksi. Oli potentiaalisin ostajaryhmäsi sitten 45-60 -vuotiaat, tai alle 25-vuotiaat nuoret, on tietoa paljon saatavilla ja sen hyödyntäminen erittäin helppoa erilaisten työkalujen avulla.

Tutki, mitä sosiaalista mediaa kohdeyleisösi suosii

Digimarkkinointityökalut, kuten Keyhole tarjoaa paljon tietoa eri hashtagien ja tunnisteiden käytöstä. Näitä seuraamalla ja analysoimalla voit selvittää helposti, missä sosiaalisen median palvelussa kampanjoidesi tai mainostesi tunnisteita käytettiin eniten, ja missä ne saivat eniten suosiota. Ota selvää myös toimialaasi liittyvästä sanastosta, ja tutki erilaisia avainsanoja saadaksesi paremmin selville, missä potentiaaliset asiakkaasi sijaitsevat.

Kohdeyleisön optimointi on myös tärkeää mainonnan onnistumisen kannalta. Facebook Ads Managerin tarjoama Facebook Pixel kerää tarkkaa dataa kohderyhmistä, ja tämän avulla voi mainokset kohdistaa erittäin tarkasti ennalta määrättyjen tekijöiden perusteella.

3. Tutki kilpailijoidesi toimintaa

Kilpailijoiden tutkiminen on somemarkkinoinnin tärkeimpiä puolia, sillä lähes varmasti suurin osa kilpailevista yrityksistä käyttää sosiaalisen median markkinonitia hyväkseen edes jollain tapaa. Ymmärtääksesi kilpalijoittesi toimia somessa paremmin, sinun tulee kerätä tietoa.

Googlesta löytyy yllättävän paljon tietoa yrityksistä, sekä sosiaalisen median profiileita tutkimalla löytää paljon tietoa siitä, keitä kilpailijasi seuraavat takaisin, millä tavalla he hoitavat asiakaspalveluansa, (esim. vastataanko kommentteihin IG-päivityksissä) sekä kuinka paljon heidän seuraajamääränsä kehittyvät.


ANALYSOI

Kilpailijoiden toimia seuratessa kannattaa esimerkiksi tehdä SWOT-analyysi. (Strenghts, Weaknesses, Opportunities, Threats.) Näin saat kokonaiskuvan, jonka avulla voit viilata oman somestrategiasi terävämmäksi kuin heidän. Tutki, missä kilpailijasi onnistuvat sosiaalisen median käytössä, ja mitä sinä voisit yritykselläsi tehdä paremmin. Ota selvää, missä kilpailijasi ei ole niin vahvoilla, ja käytä sitä hyväksesi. Mahdollisuuksia voi tuoda esimerkiksi olla potentiaaliset virheet, joita kilpailijasi ovat tehneet.

4. Määritä tarkkaan resurssit sosiaalisen median hyödyntämiseen

Onko yrityksesi markkinointibudjetti sosiaalisen median kanavissa 500 vai 1000 euroa? Kuka vastaa yrityksesi Facebook- ja Instagram -postausten julkaisusta? Miten tarkkaan yrityksesi henkilöstöllä on aikaa moderoida keskustelualueita ja vastailla palautteisiin? Onko digimarkkinointi henkilöstösi oikeita vahvuuksia?


HARKITSE ULKOISTAMISTA

Riippuen organisaation koosta, on somemarkkinointi mahdollista hoitaa täysin ilman apuvoimia, mutta parhaat ratkaisut saat kustannustehokkaasti valitsemalla ammattilaisen hoitamaan digimarkkinointia. SomePalvelut tuo ratkaisut avaimet käteen -periaatteella asiakaskohtaisesti tarkkaan hiottujen suunnitelmien avulla juuri Sinulle. Tutustu somestrategia-palveluihimme tästä!

Joka tapauksessa on tärkeää määritellä tarkkaan, kenellä on päävastuu somestrategian viemisestä sekä ketkä hoitavat eri kanavien ylläpitoa ja julkaisujen luomista. Tärkeää on myös hahmottaa, kuinka paljon varsinaisesta liiketoiminnasta uhrataan aikaa somemarkkinointiin, sillä silläkin on vaihtoehtoiskustannuksensa, jotka luonnollisesti vaihtelevat eri yritysten kesken.

 

5. Mieti tarkkaan, millaista sisältöä haluat tuottaa

Oli kyse sitten facebook-postauksista, Instagram-kuvista tai pelkistä Twitteriin kirjoitetuista lyhyistä julkaisuista, on sisältö yhä silti kuningas markkinoinnissa. Nykyään some nojaa vahvasti visuaalisuuteen, joten kuvat ja videot ovat avainasemassa näyttävän Instagram-sivun ja Facebook-postausten tuottamisessa. Yrityksesi voi julkaista sisältöä tuotteisiin tai palveluhinsa liittyen, mutta myös inhimillisempää sisältöä kannattaa harkita. Henkilöstöesittelyt sekä kuvat yrityksen tapahtumista ja toimitiloista luovat tuttavuuden tunnetta kuluttajan ja yrityksen välille.

Tehokkaan sisällöntuotannon saavuttamiseksi tulee määritellä tarkkaan, mitä sometyökaluja haluaa käyttää, ja kuinka niitä haluaa hyödyntää. Tässäkin kannattaa pitää mielessä resurssien mahdollisimman tehokas allokointi, sillä jokaista mahdollista somealustaa on mahdotonta hyödyntää tehokkaasti pienellä sometiimillä. Kunnollisella toimialan ja kohderyhmän analysoinnilla saadaan valittua se järkevin sisältöstrategia.


MUISTA ASIAKKAAT

Moni yrittäjä puhuu erittäin paljon yrityksestään ja itsestään somessa, mutta harva muistaa aidosti keskittyä asiakkaisiin. Ihmiset haluavat oikeasti tulla kuulluksi ja olla vuorovaikutuksessa yritysten kanssa. Panosta siis rohkeasti asiakaspalveluun ja somessa tapahtuvaankeskusteluun asiakkaittesi – ja potentiaalisten asiakkaittesi kanssa.

Yhteenveto

Strategian luomisen prosessi on itsessään jo suuri urakka, ja sitä kannattaa lähteä viemään eteenpäin hitaasti rakentaen. Se on kuin vankka kiviperusta, jonka päälle lähdet rakentamaan sosiaalisen median markkinoinnin kartanoasi. Rakennusurakkaa ei kannata jäädä yrittämään yksin, eikä siinä kannata tehdä hätiköityjä ratkaisuja, sillä pahimmillaan uhraat yrityksesi brändin maineen.

Kannattaa myös harkita markkinointipalveluiden ostamista ulkopuoliselta taholta, sillä jos et ole aivan yhtä luontainen sosiaalisen median käyttäjä kuin tyypillinen kerran viikossa Instagramiin postaava milleniaali, saattaa tehokas ja aktiivinen sosiaalisen median päivittäminen viedä erittäin suuren osan resursseistasi.

Erilaisia tapoja toteuttaa sosiaalisen median strategioita on lukuisia, aivan kuten on erilaisia organisaatioitakin. Hartaasti rakennettu sosiaalisen median julkisivu muotoutuu ajan saatossa kuin yrityksesi kasvoiksi, täynnä persoonallisia piirteitä ja nyansseja. Juuri ne piirteet erottavat yrityksesi muista, ja valavat kuluttajiin luottamusta sekä kannustavat ostamaan tuotteitasi/palveluitasi.

SomePalvelut ­– sosiaalisen median ammattilainen

SomePalvelut tarjoaa ilmaisen sosiaalisen median konsultoinnin, jonka avulla saat tietää paljon yrityksesi nykyisestä sometilanteesta. Voit myös varata ajan myös koulutukseen, jos kaipaat apua sosiaalisen median haltuun ottamisessa.

Sosiaalisen median ammattilaisena SomePalvelut mahdollistaa Sinulle ja yhtiöllesi suuren kasvun myyntivolyymiisi täysin räätälöidyin, kilpailukykyisesti hinnotelluin palvelupaketein. Lue lisää palveluistamme tästä ja kysy tarjous!

3 vastausta artikkeliin “Yrityksesi somestrategia kuntoon

  1. Paluuviite: Kun kaikki muu epäonnistuu, paitsi digimarkkinointi – mitä opimme Fyre Festivalista? »

  2. Paluuviite: Maksimoi tavoittavuus, minimoi vaiva – automatisoi sosiaalisen median markkinointi » SomePalvelut

  3. Paluuviite: Yrityksen digimarkkinointistrategia toimivaksi » SomePalvelut

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *