Verkkosivut yrityksellesi


Joku sanoi joskus, että yritys ilman verkkosivuja on kuin ihminen ilman kasvoja.


Ilman verkkosivuja yritykselläsi ei ole sellaista medianäkyvyyttä, mitä nykyään vaaditaan. Se ei pärjää nykyaikaisessa kilpailussa. Nettisivut ovat yritykselle kaiken digitaalisen markkinoinnin kivijalka ja perusta. Hyvät nettisivut eivät ainoastaan tarkoita hienon näköisiä sivuja graafisen suunnittelijan designeineen ja laadukkaine kuvineen. Hyvät nettisivut ovat tarkkaan hiottu kokonaisuus. Niissä yhdistyvät design, käytännöllisyys sekä tekninen puoli, josta myöhemmin lisää; hakukoneoptimointi ja koodirungon hionta esimerkkinä. Somepalvelut haluaa tarjota parhaat mahdolliset verkkosivut yrityksellesi.

Sulavuus

Verkkosivujen tärkein ­elementti on ehdottomasti sulava käyttökokemus. Kukaan asiakas ei viivy kauaa sivustolla, joka kestää ladata kymmenen sekuntia sekä pyörii pätkien ja tökkien selaimessa. Verkkosivua ei ole helppo optimoida rasvatuksi salamaksi. Siihen vaikuttaa hostauspalvelu, lähdekoodin optimointi, JavaScript- ja HTML -tiedostojen turhat rivivälit, kommentit, sekä muut toimivuuden kannalta turhat merkinnät. Tätä kutsutaan nörttikielellä koodin minifikaatioksi.

Selaimen välimuisti kannattaa ehdottomasti ottaa käyttöön. Ilman tätä nopeat nettisivut jäävät vain haaveeksi. Selaimen cachen eli välimuistin käyttö on erittäin olennainen asia nettisivun nopeuden kannalta. Kun sivustollesi tulee kävijä, latautuu osa verkkosivustosi datasta käyttäjän selaimen muistiin, eikä tästä syystä sivustolla navigoinnin aikana sivulta toiselle siirtyessä kaikkea informaatiota tarvitse ladata uudestaan. Välimuistiin kannattaa tallentaa kuvia, bannereita sekä sellaisia sivuston osia, jotka ovat enimmäkseen staattisia. Vaihtuvimmat elementit tai tiheään muokattavat kirjoitukset suosittelemme pitämään välimuistin ulkopuolella. Välimuistin hyödyntäminen on kuitenkin elintärkeä osa sivuston nopeutta.

Myös kuvat ja suurikokoiset tiedostot kannattaa ladata ulkoiseen palveluun (Flickr, Imgur, Dropbox, Google Photos). Kuvahostauspalveluita on monia, ja videoita voi ladata esimerkiksi YouTubeen, jolloin saa kätevästi playerinkin upotettua sivuillensa. Näin verkkosivut eivät tukkeudu liian isoista kuvista, ja hidastu merkittävästi.

Suunnittele verkkosivut tarkkaan

Verkkosivut tulee suunnitella tarkkaan ja harkitusti. Hätäisesti rakennetut, ehkäpä juuri netistä ongituilla ilmaisilla ja helppokäyttöisillä sivunrakennustyökaluilla toteutetut nettisivut kyllä ajavat jossain määrin asiansa, mutta suurta kävijämäärää tai hyvää käyttökokemusta niiltä on turha odottaa. Ammattilaisen luomat sivut yleensä toimivat virheettömämmin, mutta myös näyttävät huomattavasti omaperäisimmiltä.

Verkkosivujen ulkonäkö on kävijöille tärkeää. Digimarkkinointi pyörii vahvasti visuaalisuuden ympärillä. Kävijät olettavat tulevansa ammattimaisen näköisesti suunnitelluille nettisivuille, sillä nykyään kuluttajat olettavat jokaisen pienenkin yrittäjän nettisivujen olevan ammattilaistasoa esteettisellä visuaalisella ilmeellä ja näyttävillä kuvilla. Kannattaakin harkita graafikon palkkaamista, jos itsellä ei taiteelliset lahjat tunnu riittävän.

Visuaalisuutta ja graafisuutta pohtiessa kannattaa kiinnittää aluksi huomiota väreihin. Mitkä värisävyt kuvaavat yritystäsi parhaiten? Haluatko mahdollisimman yksinkertaiset, vai hienoja erikoisuuksia pullollaan olevat nettisivut, jotka toimivat yrityksesi luovana taidonnäytteenä? Grafiikkaa Internetistä saa ilmaiseksi, ja joistakin kuvapankkikuvista kannattaa jopa maksaa. Kauniit kuvat täydentävät nettisivujesi ilmettä, ja luovat ammattimaista kuvaa potentiaalisille asiakkaillesi. Mielessä kannattaa kuitenkin pitää yksinkertaisuus. ”Vähän on kaunista” -lause pätee erittäinkin hyvin nettisivujen luomiseen.

Visuaalinen ilme toimii käsi kädessä käytettävyyden kanssa. Nämä kaksi asiaa tulee suunnitella tarkkaan, jotta ne täydentävät toisiaan ja ovat tasapainossa. Kotisivuja suunnitellessa tulisi miettiä vähintään seuraavia kysymyksiä:

  1. Miksi kukaan tulisi sivustoilleni?
  2. Mitä asiakkaani haluavat?
  3. Miten saan asiakkaani pysymään sivuillani?
  4. Miten voin tuottaa heille lisäarvoa?

Jotta ihmiset vierailisivat verkkosivuillasi mielellään, kannattaa miettiä tarkkaan ylläolevia kysymyksiä. Jos sivuillasi ei ole käyttäjiä kiinnostavaa sisältöä, miksi kukaan vierailisi niillä? Jos asiakkaasi eivät löydä etsimäänsä tuotetta, miksi he eivät vain siirtyisi kilpailijallesi, jolta halutun tuotteen/palvelun saa yhdellä klikkauksella? Onko sivustoillasi oikeasi kiinnostavaa, lisäarvoa tuovaa sisältöä?

Informaatio on tärkeää. Verkkosivut tulee luoda tarpeeksi informatiivisiksi, jotta käyttäjä saa vastauksen häntä askarruttaviin kysymyksiin esimerkiksi yrityksen liiketoiminnan luonteesta tai hinnastoista. Hyvät nettisivut rakentuvat tarkoituksen, vision sekä suunnitelman ympärille. Käyttäjät odottavat sivustojen toimivan kuin junan vessa, jolloin virheille ja epäjohdonmukaisuuksille ei jää tilaa. Laadukkaan, informatiivisen sisällön tuottamiseen kannattaa panostaa, sillä se toimii asiakkaan lisäarvon tuottajana, mutta myös auttaa hakukoneoptimoinnissa, josta lisää alempana tässä artikkelissa.

Kotisivujen tehtävänä on siis yrityksen julkisivun lisäksi toimia myös konversiotyökaluna, joka kerää mahdollisimman paljon potentiaaliseen asiakasryhmään kuuluvia kävijöitä, ja muuttaa ne sitten maksaviksi asiakkaiksi. Konversio eli muuttuminen kävijästä asiakkaaksi on monimutkaisen kuuloinen prosessi teoreettisesti, mutta tiivistettynä se on erittäin yksinkertaista. Saat kävijän kiinnostumaan tuotteesta, liittymään ehkä sähköpostilistalle (saat asiakkaan yhteystiedot), ja lopuksi kävijä joko ostaa tuotteesi/palvelusi, taikka osallistuu haluamaasi kilpailuun tai pyytää tarjouspyynnön palvelustasi.

Hakukoneoptimointi eli SEO

Monesti käytetty lyhenne SEO tulee sanoista search engine optimization. Tällä tarkoitetaan hakukoneiden, etenkin Googlen, hakutulosnäkyvyyden parantamista. Kukapa ei haluaisi näkyä ensimmäisenä Google-tuloksissa? Googlesta on viimeisen vuosikymmenen aikana tullut Internetin kiistaton kuningas. Lähes kaikki tieto Internetistä etsitään Googlen kautta. Jokainen varmasti haluaisi sivustonsa hakukoneiden kärkisijoille, mutta tie sinne voi olla pitkä ja kivinen.

Tarkkaan, ammattitasolla luotu hakukoneoptimointi sisältää koodaamista, sivuston teknisten seikkojen hiomista, sisällön optimointia avainsanarikkaammaksi, hakutermistrategian luomista sekä vielä monimutkaisimpien työkalujen käyttämistä. Hakukoneoptimointi muuttuu jatkuvasti Googlen trendien mukaan, ja kilpailu kiristyy. Siksi SomePalvelut luottaa vain rautaisimpaan ammattitaitoon, ja teemme hakukoneoptimointia vain alan parhaimmiston kanssa.

Sisällöntuotto verkkosivuille – elintärkeä osa hakukoneoptimointia

Hakukoneoptimoinnin kannalta tärkeää on laadukas ja informatiivinen sisältö. Rankasti yksinkertaistettuna sisältököyhät verkkosivut on erittäin vaikea saada hakukoneoptimoitua hyville sijoille Googlessa, kun taas verkkosivut, joilla riittää asiaa ja tekstiä aiheista on erittäin helppoa optimoida tietyille hakutermeille, jopa ilman ostettua avainsanamainontaa tai rahaa vieviä strategioita. Onnistunut SEO-sisällöntuottostrategia toimii seuraavanlaisesti:

  1. Valitse avainsanasi. SEO-analytiikkapalveluilla voi seurata hakutermien suosiota ja niille rankkauksen vaikeustasoa sekä PPC – eli Pay Per Click -suhdetta. Tietyt avainsanat ovat kalliimpia Googlessa niiden suosion ja kysynnän takia, jonka vuoksi maksettua Google-näkyvyyttä on kalliimpaa saada.
  • Jollet osaa itse kirjoittaa laadukasta tekstiä – etsi hyvä kirjoittaja.
    Google arvostaa laadukasta tekstiä. Tällä tarkoitetaan runsasta, rikasta kieltä, jossa on avainsanoja tarpeeksi, muttei liikaa. Google on vuosien saatossa oppinut tunnistamaan ns. keyword stuffing– ilmiön, jossa avainsanoja pyritään laittamaan tekstiin liikaa saadakseen näkyvyyttä hakutuloksissa parannettua. Tällainen strategia tuskin toimii niin hyvin enää. Verkkosivut kannattaakin sisällön kannalta rakentaa mahdollisimman informatiiviseksi, laadukkaan kirjoittajan kirjoituksin. Mitä rikkaampaa sekä uniikimpaa kieltä käytät, sen parempi.
  • Keksi oma nichesi, ja pysy asiassa.
    Jos toimialasi on kovin kilpailtua, on myöskin todennäköistä, että sisältöä liittyen siihen on Googlessa paljon tarjolla. Tällöin joudut joko ostamaan näkyvyyttä, tai keksimään oman markkinaraon, jolla nostaa sijaasi Googlessa. Hakusanojen vaikeusasteita ja suosiota tarkkailemalla voit etsiä itsellesi juuri ne 5-10 hakusanaa, joiden ympärille lähdet rakentamaan tekstiä. Tällainen suunnitelma takaa sinulle omaperäiset verkkosivut. Harvoin kannattaa vain lähteä suoraan kirjoittamaan eri sanoin jo aikaisemmin kirjoitettua tekstiä, tuomatta siihen ollenkaan lisäarvoa.

Kaiken kaikkiaan hakukoneoptimointia voisi verrata huhupuheeseen yläasteella. Google on kuin uusi oppilas, joka tulee kouluun tietämättä kenestäkään mitään. Jos 10 hyvämaineista oppilasta kehuu matematiikan opettajaa hyväksi tyypiksi, uskoo Google-oppilas luultavasti matematiikan opettajan olevan hyvä kaveri, jolloin hän sijoittaa sen mielessään ”Parhaimmat opettajat” -listaansa. Jos 15 vähemmän hyvästä maineesta ja luotettavuudestaan tunnettua oppilasta kehuu käsityön opettajaa maailman parhaimmaksi tyypiksi sekä suosittelee tämän oppitunteja, Google-oppilas tuskin luottaa heihin tai uskoo nielemättä heidän sanansa. Sama pätee oikeassa Googlessa. Nettisivujen luotettavuus, sisällön laadukkuus sekä sivustolle linkkaavien tahojen Google-arvostus vaikuttaa sinun nettisivujesi pisteytykseen. Kannattaa siis olla tarkkana, millaista liikennettä sivustollensa haluaa. Mikään ei masenna niin paljon, kuin ”hyvin optimoidut” verkkosivut, joiden hakukonetuloksen Google päätti tiputtaa arveluttavasti tehdyn hakukoneoptimoinnin takia.

Sosiaalisen median markkinoinnin yhteys verkkosivuihin

Jos yrityksesi some on kunnossa, olet jo puoliksi maalissa. Hyvien sosiaalisen median sivujen kautta pystyt ohjaamaan liikennettä verkkosivuillesi, jossa potentiaaliset asiakkaat pääsevät tutustumaan tuotteisiisi ostopäätöstä harkiten. Konversio sosiaalisen median kautta verkkosivuille, sekä sieltä edelleen myyntiprosessiin on tehokkaan suunnittelun ansiota.

Otetaan esimerkiksi yrityksesi Instagram-profiili. Sosiaalinen media ei ole sinulle kirosana, osaat käyttää sitä hyvin. Verkkosivut yritykseltäsi puuttuu. Jos esittelet tuotteitasi Instagram-sivullasi, mutta et ohjaa seuraajiasi verkkosivuillesi ostamaan tuotetta, tiedätkö yhtään, kuinka paljon potentiaalista myyntiä menetät?

Vastaus: paljon. Jos yrityksesi somestrategia ja sosiaalisen median profiilit ovat suosittuja, mutta verkkosivut puuttuvat tai ne ovat huonosti rakennetut, saatat menettää huomattavan paljon potentiaalista liikevaihtoa tämän takia.

Toimivaa sosiaalisen median markkinointia on teknisessä mielessä suhteellisen helppo toteuttaa, mutta nettisivut on vaikeampi rakentaa tekniseltä puoleltaan tai hakukoneoptimoinniltaan toimiviksi. Toki ilmaisilla palveluilla kuten Squarespace saa ihan hyvän näköiset verkkosivut kyhättyä, mutta tällaisia palveluita käyttämällä yleensä joutuu kitsastelemaan tarkkaan toteutetusta koodirungosta tai hyvästä SEO-asemasta hakukoneissa.

Laadukkaat, asiantuntemuksella toteutetut verkkosivut ja toimiva, asiakkaita luova sosiaalisen median markkinointi sopivat yhteen kuin unelma. Näihin kahteen asiaan kannattaa investoida omaa aikaa – tai jos aika on useimpien yrittäjien tapaan kortilla – kannattaa verkkosivujen luonti ja somestrategia ulkoistaa asiantuntijoille.

SomePalvelut on sosiaalisen median asiantuntija. Me rakennamme yrityksellesi laadukkaat verkkosivut.

Mitä jos harkitsisit tehokasta kertainvestointia, jolla saat sekä yrityksesi verkkosivut että sosiaalisen median profiilit kerralla kuntoon? SomePalvelut tarjoaa alan parhaita palveluita, jotta saisit myyntiäsi parannettua.

  • Pay-per-click (PPC)
  • Google Adwords
  • Web Design/Verkkosivujen suunnittelu
  • SEO eli hakukoneoptimointi
  • Sosiaalisen median markkinointi
  • Konsultointi

SomePalvelut tarjoaa laadukkaasti toteutetut ja hakukoneoptimoidut verkkosivut yrityksellesi. Lue lisää palveluistamme tästä!

Tiimimme koostuu alan parhaista nuorista asiantuntijoista, joilla on aito ja palava halu muuttaa digimarkkinointia parempaan suuntaan. Haluamme vilpittömästi auttaa jokaista asiakastamme saavuttamaan uusia, huikeampia tavoitteita myynnissään sekä asiakasmäärissään.

Miten voimme auttaa sinua? Meillä on jokaisen tarpeisiin erilaisia palvelupaketteja. Kaipasit sitten yrityksellesi parempia verkkosivuja, tai vaikka konsultointia verkkosivujesi teknisen puolen parannukseen, SomePalvelut auttaa sinua. Meiltä hoituu myös alan parhaimmistoon kuuluva hakukoneoptimointi, jotta saat sivustosi Googleen ensimmäisten joukkoon.

SomePalvelut valitsemalla takaamme sinulle alan parasta palvelua, sekä laadukkaan lopputuloksen. 100 %:sti asiakaslähtöisesti. Olemme 24/7 käytettävissänne.

1 vastaus artikkeliin “Verkkosivut yrityksellesi

  1. Paluuviite: Verkkokaupan perustamisen ABC – neljä askelta nettikauppiaaksi » SomePalvelut

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *