Snapchat-markkinointi 2019

Älä siis pelkää ottaa haltuun uusia medioita, sillä trendien aallonharjalla pysyminen on tärkeä osa jokaisen yrityksen markkinointistrategiaa. Jos et kuitenkaan händlää moderneimpia sosiaalisen median palveluita, kannattaa harkita kääntymistä ammattilaisen puoleen.

Somepalvelut.fi

Snapchat on sosiaalisen median palvelu, jossa käyttäjät lähettävät kuvaviestejä toisilleen. Viestit ovat usein lyhyitä, noin 10 sekunnin ajan näkyviä lyhyitä tekstiviestimäisiä kuvia tai videoita. Snapchatissa käyttäjät voivat lähettää näitä kuvaviestejä yksityisesti kavereilleen, tai lisätä ne julkiseksi tilapäivitykseksi, joka näkyy 24 tunnin ajan. Tämä sosiaalisen median palvelu on saavuttanut suurta suosiota nuorten keskuudessa. Sillä on maailmanlaajuisesti lähes 200 miljoonaa käyttäjää, ja Suomessa noin miljoona.

Snapchatin parhaimpia puolia on se, että kuvat ovat lähes aina spontaanisti otettuja, sisältäen ehkä lyhyen viestin. Kuviin ei tarvitse panostaa, eivätkä ne vie tilaa puhelimen muistista automattisen katoamisensa vuoksi.

Snapchatin käyttäjäkunta on hyvin nuorta, suurin osa milleniaaleja, eli 81 vuodesta eteenpäin syntyneitä. Palvelu on vakiintunut nuorten viestimeksi WhatsAppin ja Instagramin rinnalle, ja se kasvattaa käyttäjäkuntaansa joka vuosi. Yli puolet Snapchatin käyttäjistä on alle 30-vuotiaita. Snapchat-markkinointi tepsii siis parhaiten nuorisoon, joka sosiaalista mediaa eniten käyttää. Vaikka ”snäppi” on pääosin nuorimman sukupolven käytössä, on rohkeimmat yritykset jo tarttuneet tähän palveluun suunnatessaan markkinointiaan nuorisolle.

Miten markkinointi Snapchatissa käytännössä toimii?

Snapchat-mainonta mahdollistaa yritykselle kohdeyleisön ohjaamisen nettisivuille, tuotteiden visuaalisen mainostamisen ja houkuttelevat konversiot. Mainostus Snapchatissa onnistuu joko omaa sisältöä markkinoimalla, tai maksamalla mainostilasta. Yrityksen omatekemä markkinointi tapahtuu Snapchatissa samalla tavoin kuin yksityishenkilöilläkin. Käyttäjätilin luominen on yksinkertaista, hankala osuus tulee kiinnostavan sisällön tuottamisessa. Seuraajien saaminen edellyttää käyttäjätunnuksen markkinointia, joka voi olla hankalaa, sillä kilpailu someseuraajista on erittäin kovaa. Monet yritykset julkaisevat esim. Alennuskoodeja tai muita asiakkaita houkuttelevia tarjouksia Snapchat-tileillään saadakseen seuraajia.

Toinen mahdollisuus on mainostilan ostaminen Snapchatista. Tässä tilanteessa yritys älykkäitä mainostusohjelmia hyödyntämällä itse määrittää, kenelle, milloin, ja kuinka monelle henkilölle mainos näkyy. Snapchatin mainosalusta lanseerattiin vuonna 2017, ja sen käyttöönotto on erittäin helppoa. Ennen kyseisen mainosalustan julkistamista markkinointi vaati oman Snapchat-partneriverkoston ja se oli erittäin kallista. Mainostus vaatikin yli viisinumeroisia summia, mutta onneksi nykyään alin päivähinta Snapchat-mainostukselle on vain 50 euroa.

Snapchat-markkinointi maksetuilla linsseillä

Maksettu markkinointi Snapchatissa tapahtuu yleensä lyhyillä, noin 10 sekuntia kestävillä videopätkillä, mutta kekseliäämpiäkin vaihtoehtoja on. Yritys voi halutessaan luoda sponsoroidun linssin (lenses) Snapchatiin, jotka ovat esimerkiksi selfieihin tulevia kasvonpiirteitä muokkaavia maskeja tai muita efektejä. Snapchat-linssi vaatii graafista osaamista, mutta oikein toteutettuna se voi tuoda runsaasti positiivista brändiarvoa yrityksellesi.

Suomessa ensimmäisen sponsoroidun Snapchat-linssin sai makeisvalmistaja Cloetta, jonka markkinointikampanja oli erittäin onnistunut, ja se tavoitti kampanjapäivänä jopa yli 350 tuhatta käyttäjää. Kun Snapchatissa toteutetut linssit ovat hyviä ja yleisöä kiinnostavia, ihmiset oikeasti haluavat koristaa niillä selfiensä ja mahdollisesti tutustuvat yritykseesi tarkemmin.

Geosuodattimet eli -filtterit

Yksi vaihtoehto markkinoida yritystäsi Snapchatissa on luoda maantieteelliseen sijaintiin perustuva geofiltteri, eli tietyssä paikassa neliömetrien tarkkuudella määrätty suodatin, jonka käyttäjät saavat valikoimaansa ollessaan rajatun alueen sisällä. Geofiltterit ovat tarramaisia tekstiä tai kuvioita sisältäviä kuviin tulevia elementtejä, jotka näkyvät käyttäjän ottaman kuvan päällä. Hyvä esimerkki geosuodattimesta voi olla esimerkiksi yrityksesi logo, tai muuta markkinoivaa sisältöä. Erilaisia geofilttereitä tulee käytettäväksi Snapchat-käyttäjän maantieteellisen sijainnin perusteella. Maksetut filtterit ovat käytettävissä vain tarkkaan rajatulla alueella rajoitetun ajan. Erilaiset festivaalit, juhlat ja tapahtumat ovat yleisimpiä Snapchat-geofiltterien käyttökohteita.

Jos yritys lanseeraa esim uuden tuotteen, voi sen julkistamispäivää juhlistaa Snapchat-geofiltterillä. Toisaalta, on hyvä muistaa, että geosuodatin on sitä kalliimpi, mitä suuremmalle alueelle sen haluaa ostaa.

Miltä näyttää onnistunut Snapchat-mainos?

Snapchatissa julkaistujen mainosvideoiden tulee olla kohderyhmää kiinnostavia ja koukuttavia. Ne voivat esimerkiksi olla vitsejä, lyhyitä sketsimäisiä videoita, tai muuten vain niin houkuttelevia, jotta katsoja saataisiin siirtymään videossa olevasta linkistä yrityksen kotisivuille tai tutustumaan tuotteeseen. Tärkeinät Snapchatin hyödyntämisessä on seuraajan yllättäminen kekseliäisyydellä, sillä yleensä laatikon ulkopuolelta ajattelemalla kehitetyt markkinointikampanjat ovat olleet niitä viraalimpia.

Erityispiirre Snapchat-kuvissa ja -videoissa on niiden aitous ja henkilökohtaisuus. Videot ovat usein tarkoituksenmukaisen amatöörimaisesti kuvattu kännykkäkameralla, ja niissä näytetään usein intiimimpää ”behind the scenes” -tyylistä materiaalia, esimerkiksi yrityksen toimitilojen tai tuotteen esittelyä. Myös huumoria on tärkeä osa videoita, jotta käyttäjät jaksavat niitä katsoa.

Leikkisyys onkin erittäin tärkeä elementti Snapchat-markkinoinnissa. Alustana Snapchat on nuorten suosima, ja sisältö on usein huumeripainotteista tai vähintäänkin pilke silmäkulmassa luotua. Monien yritysten luomat linssit ovat tarkoitettu enemmänkin käyttäjien huviksi leikkikaluiksi, eikä niinkään ilmiselviksi mainoksiksi. Esimerkiksi Elisan kukkaseppelefiltteri oli erittäin suosittu, ja käyttäjät käyttivät filtteriä aktiivisesti lähettäessä toisilleen snäppejä mieltämättä sitä suoraan mainokseksi.

Onnistunut geofiltterinä toteutettava Snapchat-mainos vaatii hyvän graafisen suunnittelun, hauskan idean ja aika paljon rahaa, sillä geofiltterit ovat yleensä hintavia muihin markkinointimuotoihin verrattuna. Omakotitalon kokoinenen alue geofiltterille maksaa päivässä noin 5-20 euroa viimeisimpien tietojen mukaan. Snapchat kuitenkin veloittaa geosuodattimista kysynnän määrän mukaan, joten suurimpina sesonkiaikoina voi oman snap-filtterin kustannus olla paljonkin keskimääräistä suurempi.

Orgaaninen Snapchat-markkinointi Suomessa

Suomessa on vielä hyvin vähän yrityksiä, jotka hyödyntävät orgaanista Snapchat-mainontaa. Se tarkoittaa sitä, että maksettua mainossisältöä ei käytetä, vaan markkinointi hoidetaan yrityksen omalta Snapchat-tililtä.

Viraaliksi päässyt Snapchat-tili vaatii paljon aikaa ja vaivaa, sekä kekseliäisyyttä. Harva Snapchat-käyttäjä aktiivisesti seuraa yritysten profiileja Snapchatissa, sen sijaan henkilönbrändäys toimii ”snäpissä” erittäin tehokkaasti. Affiliate-markkinoinnin keulahahmot kuten DJ Khaled ja Kardashianit tienaavat miljoonia markkinoimalla eri yritysten tuotteita Snapchat-tiliensä ”My Storyissä” eli 24 tuntia näkyvissä kuvan tai videon muodossa olevissa tilapäivityksissä.

Jos orgaaninen Snapchat-markkinointi kiinnostaa, kannattaa yritytili perustaa heti, ja alkaa tuottamaan sisältöä. Hyviä ideoita ovat esimerkiksi yrityksen toimitilojen esittelyt, henkilöstön lyhyet haastattelut ja läheisempää kuvaa yrityksen arjesta. Snapchat toimii loistavasti sellaisessa sisällössä, mitä ei yritys muissa kanavissa ehkä julkaisisi. Se on siis tapa päästä henkilökohtaisemmalle tasolle kuluttajan kanssa.

Myös kilpailut ovat oiva tapa nostaa Snapchat-tilin seruraajamääriä sekä yrityksen Snapchat-tilin omaan tarinaan lisättyjen snäppien näyttökertoja.

Monet yritykset esimerkiksi julkaisevat erikoisalennuskoodeja vain Snapchatissa, jolloin asiakkaat menevät seuraamaan tiliä saadakseen alennuksen. Snapchat-markkinointi vaatii luovuutta, mutta nokkelasti toteutettuna se voi olla hyvinkin tehokasta!

Älä siis pelkää ottaa haltuun uusia medioita, sillä trendien aallonharjalla pysyminen on tärkeä osa jokaisen yrityksen markkinointistrategiaa. Jos et kuitenkaan händlää moderneimpia sosiaalisen median palveluita, kannattaa harkita kääntymistä ammattilaisen puoleen. Me SomePalveluilla toteutamme sinulle järkevän ja tuotteliaan Snapchat-kampanjan kilpailukykyisin hinnoin ja 100 % asiakaslähtöisesti.

Tutustu myös muihin palveluihimme!

Etkö löytänyt artikkelista vastausta kysymykseesi?

Ota yhteyttä, autamme asiasi kanssa mielellämme.

1 vastaus artikkeliin “Snapchat-markkinointi 2019

  1. Paluuviite: Kun kaikki muu epäonnistuu, paitsi digimarkkinointi – mitä opimme Fyre Festivalista? »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *