Instagram-markkinointi 2019

Instagram-markkinointi yrityksille 2019

Lukuisista sosiaalisen median alustoista Instagram on jo vakiinnuttanut paikkansa de facto -viestintäpalveluna etenkin nuorten ja nuorten aikuisten keskuudessa. ”Instan” valtaisa suosio kielii sometrendistä, mikä on ollut havaittavissa jo viime vuosina: käyttäjät arvostavat visuaalisuutta sekä sulavaa ja yksinkertaista käyttöliittymää. Siinä, missä Snapchat, jota voitiin vielä vuosi sitten pitää Instagramin ehkä pahimpana kilpailijana, pohjautui alunperinkin käyttäjältä käyttäjälle -tyyliseen viestintään, Instagramissa oman viestinsä eli ”postauksen” saaminen näkyville isommalle käyttäjämassalle on helpompaa. Onko yrityksesi Instagram-markkinointi varmasti hallussa?

Instagram, Facebook ja Twitter muiden suosituimpien alustojen tapaan tarjoavat edullista ja helposti kustomoitavaa mainosaikaa. Pienyrittäjälle 500 euron sanomalehtimainos on suuri satsaus, kun taas 20 euron mainos Instagramissa on huomattavasti pienempi menoerä.

Somepalvelut.fi

Instagram on onnistunut miltei täydellisesti siinä, missä muut palvelut eivät – luomaan simppelin, mutta riittävän monipuolisen, visuaalisesti ja teknisesti houkuttelevan julkaisualustan, joka kaiken kukkuraksi sopii kaikenikäisille sosiaalisen median käyttäjille. Ei siis ihme, että satoja miljoonia käyttäjiä kuukausittain aktivoiva sovellus on myös kiinnostava markkinointikanava ja ansaintapaikka monille Instagram-julkkiksille. Hyvin toteutettu Instagram-markkinointi voikin tuoda siihen panostetun rahamäärän moninkertaisesti takaisin, eikä taloudellinen riski ole suuri.

Natiivia vai maksettua Instagram-markkinointia?

Sosiaalinen media on hieman muuttanut markkinoinnin määritelmää. Kun perinteisesti ajateltiin, että markkinointi on joukko maksullisia toimenpiteitä, joiden tarkoitus on lisätä tuotteen tai palvelun kiinnostusta ja menekkiä, markkinointi Instagramissa saattaa olla kampanjan aloittajalle täysin ilmaista. Tästä syystä puhutaan natiivista ja maksetusta markkinoinnista: jos julkaisu leviää ainoastaan julkaisijan oman verkoston, eli seuraajien ja seuraajien seuraajien kautta, kyseessä on natiivia markkinointia, mikä noudattelee viraali-ilmiöiden kaavaa. On julkaisu, joka herättää kiinnostusta, mikä levittää julkaisua laajemmalti lisäten kiinnostusta entisestään ja niin edelleen.

Tehokas ja natiivi Instagram-markkinointi vaatii isoja seuraajamääriä ja kiintoisaa sisältöä, eikä se siksi ole kaikille mainostajille paras ratkaisu. Maksetulla markkinoinnilla kohderyhmän määrittäminen on helpompaa ja näkyvyys taattua, mutta maksetun Instagram-mainoksen isoin haittapuoli on, että moni käyttäjistä sivuuttaa julkaisun välittömästi nähdessään ”sponsoroitu”-tekstin käyttäjätunnuksen alapuolella.

Taitavimmat ja kattavimmat Instagram-mainokset hyödyntävät sekä maksettua että natiivia levityslogiikkaa. Mainoksen keulakuvana saatetaan käyttää some-aktiivista julkisuuden hahmoa, joka paitsi omalla naamallaan tuo mainokselle huomioarvoa, myös levittää kampanjaa omien verkostojensa ulkopuolelle tägäysten ja hashtagien kautta.


Instagram-markkinointi on tehokasta rahankäyttöä

Instagram-markkinointi yleistyy kotimaistenkin yrittäjien keskuudessa kovaa vauhtia. Suurimpana syynä tähän on se, että Instagram, Facebook ja Twitter muiden suosituimpien alustojen tapaan tarjoavat edullista ja helposti kustomoitavaa mainosaikaa. Pienyrittäjälle 500 euron sanomalehtimainos on suuri satsaus, kun taas 20 euron mainos Instagramissa on huomattavasti pienempi menoerä.

Digimarkkinoinnissa hintaero on itsestäänselvyys, mutta erikoisinta on, että tuo 20 euron panostus voi olla paljonkin hyödyllisempi sijoitus kuin mainos sanomalehdessä tai paikallisradiossa – jopa televisiossa. Perinteisissä medioissa mainostaminen on yhä voimissaan, mutta TV-, printti- ja radiomainonnassa kaikki perustuu toistoon; vain harva kuluttaja sitoutuu yksittäiseen mainokseen, joka esitetään muun mediasisällön ohessa. Mainosten toistaminen taas vaatii entistä enemmän rahaa, ja pian toiminimiyrittäjä on tilanteessa, jossa koko kuukauden työtulo pitäisi syytää suoraan lehtimainontaan.

Lehtimainosten todellista vaikutusta, konversiota, voi seurata ainoastaan yrittäjän tilauskantaa seuraamalla ja siksi moni kokeekin perinteisissä medioissa markkinoimisen hakuammuntana – tulosta saattaa tulla, mutta mainonnan tehokkuutta on käytännössä mahdotonta kunnolla tutkia. Tämän vuoksi mainostaminen Instagramissa on kasvussa. Yrittäjä voi luoda tarkat kohderyhmät ja budjetit, ja jopa halutessaan määritellä, mihin kellonaikaan Instagram-mainoksen haluaa nähtävän ja milloin ei.

Markkinointia on lisäksi helppo analysoida, sillä dataa on saatavilla valtavasti: kuinka moni on mainosta klikannut ja millä laitteella, mistä päin Suomea tai maailmaa trafiikki mainostajan nettisivuille tulee ja niin edelleen. Instagram-markkinointi on myös edullinen ja joustava työkalu uusien kohderyhmien kartoittamiseen ja erilaisten mainoskampanjoiden tehokkuuden arvioimiseen.

Millaista hyvä Instagram-markkinointi?

Joillain some-markkinointiasiantuntijoilla saattaa olla hyvinkin vankka mielipide siitä, kuinka hyvä Instagram-mainoskampanja toteutetaan ja minkälaisia elementtejä se pitää sisällään. Konsulttien harmiksi totuus kuitenkin on, että sosiaalinen media ei aina, tai oikeastaan useimmitenkaan, seuraa loogisia syy-seuraus-ketjuja tai taidokkaastikin rakennettuja markkinointiliidiputkia. Tärkeintä on, että mainos puhuttelee kohderyhmää ja kiinnittää haluttujen käyttäjäryhmien huomiota.

Tarkkojen mainosrakenteiden ja käytettävien sanamuotojen pähkäilyn sijaan some-konsultteja kannattaa kuunnella tarkalla korvalla, kun puhutaan algoritmeistä ja julkaisuajankohtien merkityksestä: Instagram suosii enemmän tietynlaisia julkaisuja enemmän kuin toisia ja siksi mainoksen muotoilua ei ihan täysin sovi sivuuttaa.

Nuo ”halutut käyttäjäryhmät” onkin tärkeää tunnistaa Instagram-markkinointia suunnitellessa. TV-tyylillä toteutetut automainokset voivat ehkä toimia 35-vuotiaan tekniikan insinöörin Instafeedissä, mutta ne tuskin kiinnostavat naispuolista, 20-vuotiasta tradenomiopiskelijaa. Tai edes 30-vuotiasta ohjelmistosuunnittelijaa. Sosiaalinen media tarjoaa mahdollisuuden kohdentaa markkinointia äärimmäisen tarkalla tasolla koulutustaustasta aina yksittäisiin mielenkiinnon kohteisiin. Näin varmistetaan, että mainos päätyy mahdollisimman monen potentiaalisen asiakkaan näkyville.

Toisinaan Instagram-markkinointi leviää odotettua laajemmalle täysin sattumanvaraisesti. Jos joku käyttäjä sattuu löytämään vakavissaan tehdystä mainoksesta tahattoman, mutta koomisen virheen, tai jos markkinointikampanja muuten herättää erityisen suurta mielenkiintoa, voidaan helposti puhua kymmenien tuhansien käyttäjien levikistä, pelkästään Suomessa. Tätä kutsutaan viraali-markkinoinniksi.

Orgaaninen markkinointi Instagramissa

Markkinointia Instagramissa voidaan toteuttaa myös täysin ilmaiseksi. Periaatteessa kaikki, mitä tarvitset, on yritystili Instagramissa ja taidokas sisällöntuottostrategia. Somestrategia Instagramiin on kohtuullisen työläs prosessi kehittää, mutta onnistuneena se voi tuottaa investoituun aikaan verrattuna erittäin paljon kassavirtaa yritykselle.

Kaikki alkaa sisällöstä. Instagramiin on julkaistava oikeina ajankohtina juuri sellaista sisältöä, mikä yrityksen potentiaalisinta kohderyhmää kiinnostaa. Näkyvyyttä saa seuraajien kertymisellä, ja mitä enemmän tietystä julkaisusta eri käyttäjät tykkäävät, sitä korkeammalle Instagram nostaa sen algoritmeissaan, ja parhaat julkaisut pääsevät Tutki-sivulle aivan uusien ihmisten löydettäviksi. Tässä menestyäkseen pitää julkaisut olla aidosti kiinnostavia ja erottuvia, sekä hashtagit eli avaintunnisteet olla tarkasti harkittuja.

Miten saada seuraajia Instagramissa?

Tutkimusten mukaan Instagram-käyttäjät seuraavat vain harvoja yritysprofiileja. Tässä erottuakseen on yrittäjän oltava poikkeuksellisen taidokas orgaanisessa markkinoinnissaan. Yksi vaihtoehto on tietysti orgaanisen sisällön ja Instagram-mainonnan yhdistäminen, jolloin hyvin pienillä kuluilla on mahdollista saavuttaa parempaa näkyvyyttä.

Sinnikäs ja laadukas sisällöntuotto Instagramiin on kaiken A ja O. Keskittymällä tasaiseen, hyvän sisällön julkaisuun, on jo etulyöntiasemassa muihin verrattuna. Myös kanssakäynti muiden Instagram-profiilien kanssa on tärkeää, sillä toisten yritysten julkaisuihin kommentoimalla saavuttaa lisänäkyvyyttä sekä verkostoituu, ja monet Instagram-käyttäjät saattavat parhaassa tapauksessa jopa siirtyä kilpailevan yrityksen sivuilta toiselle, ja alkaa seurata myös sitä!

Yritysprofiililla voi käyttäytyä lähes samalla tavoin, kuin yksityishenkilönäkin Instagramissa. Toki brändin maineen säilyttäminen kannattaa pitää mielessä, eikä osallistua turhiin väittelyihin kommenttikentissä, mutta Instagram-käyttäjien kanssa vuorovaikuttaminen on tutkittu hyväksi muodoksi saada lisää näkyvyyttä, ja kasvattaa luottamusta kuluttajien kesken.

Lopuksi: viisi vinkkiä onnistuneeseen Instagram-markkinointiin

  1. Hyödynnä viraali-ilmiöitä
  2. Määritä tarkkaan budjetti, ja tutki miten saat parhaan suhteen ostamallesi mainonnalle ja toteutuneelle kaupalle
  3. Muista laadukkaan sisällön tärkeys!
  4. Älä ylimarkkinoi, käyttäjät vihaavat spämmiä
  5. Ole aktiivisessa vuorovaikutuksessa käyttäjien kanssa, jokainen on potentiaalinen asiakas!
Anna meille sähköpostiosoitteesi tai puhelinnumerosi niin olemme sinuun yhteydessä. Tarjouspyyntö sekä konsultointi yrityksellesi tai blogillesi on aina täysin ilmaista eikä se sitouta ostopäätökseen.
Vain jos haluat että soitamme sinulle, ei pakollinen!

1 vastaus artikkeliin “Instagram-markkinointi 2019

  1. Paluuviite: TOP 5 Instagram-vaikuttajat »

Kommentit on suljettu.