Yrityksesi somemarkkinointipalvelut ja -strategia kuntoon

hakukone iconi

Somemarkkinointi on viime aikoina kasvanut erittäin kustannustehokkaaksi aseeksi markkinoinnin rintamalla. Sosiaalisen median strategia on yrityksen markkinoinnin kulmakiviä. Se on jatkuva prosessi, missä uuden luomisen kautta tuodaan yrityksen viestintää ja markkinointia esille sosiaalisen median julkaisujen kautta.  

Some on kehittynyt noin kymmenen vuoden aikana ällistyttävän nopeasti. Vielä muutama vuosi sitten riitti, että yritys julkaisi pari kertaa viikossa sosiaalisen median alustoillensa sisältöä, saaden tuloksia ilman sen kummempia strategioita tai suunnitelmia. Kunhan jonkinlaista sisältöä julkaisi, oli etulyöntiasemassa yli 80 % kilpailevista yrityksistä. 

Strategian luominen somessa:

Nykyään kuitenkin lähes jokaisella yrityksellä on jonkinlainen sosiaalisen median strategia, ja kilpailu somen kentillä on suorastaan veristä. Lukuisat yritykset käyttävät hyötyyn nähden aivan liikaa rahaa Google-mainontaan ja sosiaalisen median epäorgaanisen kasvun ostamiseen. Sosiaalisen median taidokas käyttö on elintärkeää myynnin kasvua tavoittelevalle yritykselle. 

SomePalvelut haluaa tarjota yrityksellesi työkalut voitokkaan sosiaalisen median strategian luomiseen edullisesti ja 100 %:sti asiakaslähtöisesti. Tässä kirjoituksessa haluammekin avata viisi elintärkeää pointtia toimivan somestrategian luomiseksi.

1. Luo selkeät tavoitteet sosiaalisen median markkinointiisi 

Somemarkkinointi on tehokasta, kun se on suunniteltu hyvin. Jotta voit tarkkailla ja vertailla tuloksiasi sekä markkinointikampanjoidesi tuottoa tehokkaasti, tulee aivan ensimmäisenä luoda kristallinkirkkaat tavoitteet, joita somestrategialtasi odotat. Sinun tulisi tietää, kuinka suurta kattavuutta julkaisuillesi haluat, ja kuinka suuri osa sitoutuu julkaisuihin tai klikkaa niissä olevia linkkejä sivuillesi.

Maalien saavuttamista somessa voit seurata lukuisilla erilaisilla mittareilla, jota sosiaalisen median palvelut tarjoavat. Pelkkä tykkäysten, seurausten tai jakamisten tarkkailu ei yleensä riitä, sillä yrityksesi ei todellisuudessa saa virtuaalisesta peukusta juuri ollenkaan oikeaa lisäarvoa. Sosiaalisessa mediassa käyttäjien interaktiivisuus ja sitoutuminen on tärkeintä. Sosiaalisen median markkinoinnin tavoitteet tulisi olla sovussa yrityksesi muidenkin markkinointilinjausten kanssa, jotta tulosten vertailu on helppoa.

2. Määritä kohdeyleisösi

Some tarjoaa erittäin paljon laadukasta dataa käyttäjistään, ja jokaisen somemarkkinointia harjoittavan tulisi käyttää tätä hyväksi. Oli potentiaalisin ostajaryhmäsi sitten 45-60 -vuotiaat, tai alle 25-vuotiaat nuoret, on tietoa paljon saatavilla ja sen hyödyntäminen erittäin helppoa erilaisten työkalujen avulla. 

Tutki, mitä sosiaalista mediaa kohdeyleisösi suosii

Digimarkkinointityökalut, kuten Keyhole tarjoaa paljon tietoa eri hashtagien ja tunnisteiden käytöstä. Näitä seuraamalla ja analysoimalla voit selvittää helposti, missä sosiaalisen median palvelussa kampanjoidesi tai mainostesi tunnisteita käytettiin eniten, ja missä ne saivat eniten suosiota. Ota selvää myös toimialaasi liittyvästä sanastosta, ja tutki erilaisia avainsanoja saadaksesi paremmin selville, missä potentiaaliset asiakkaasi sijaitsevat. 

Kohdeyleisön optimointi on myös tärkeää mainonnan onnistumisen kannalta. Facebook Ads Managerin tarjoama Facebook Pixel kerää tarkkaa dataa kohderyhmistä, ja tämän avulla voi mainokset kohdistaa erittäin tarkasti ennalta määrättyjen tekijöiden perusteella. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *